Drugi język nowożytny – język angielski (EGZAMIN) 09-ANGFR-24
Kurs prowadzony jest na poziomie średnio-zaawansowanym wyższym (CEFR – B1+/B2), w oparciu o podręcznik Global Upper Intermediate (Macmillan). Każda lekcja ma określony cel, związany z rozwijaniem słownictwa, struktur i sprawności językowych przydatnych w kontekście studiów humanistycznych, w środowisku wielokulturowym. W semestrze letnim zajęcia obejmą 3 podwójne pasma tematyczne:
1. Magia i tajemnica (Unit 4: Magic and Mystery) – pokazy magiczne, legendarne miejsca, tajemnicze historie, filmy sensacyjne. Pisanie recenzji.
2. Rodzice i dzieci (Unit 5: Parents and Children) – zmiany w modelu rodziny, znaczenie imienia, wspomnienia z dzieciństwa, pokolenia.
3. Władza i pieniądze (Unit 6: Power and Money) – słynni mówcy, „władcy świata”, loteria, ekonomia.
Gramatyka: czasowniki modalne wyrażające stopień pewności, strona bierna, Past Perfect Simple i Continuous, modalne użycie will, formy przeszłe opisujące czynności zwyczajowe, formy sprawcze (causative have i get).
Formy pisemne: recenzja, streszczenie artykułu, rozprawka.
Wymowa: akcent zdaniowy, akcent wyrazowy w słowotwórstwie, mowa łączona, akcent zdaniowy, wymowa liczb, akcent w czasownikach złożonych.
Lektura: dowolnie wybrany artykuł/esej z periodyku (około 1500 słów).
Praca projektowa: blog (praca pisemna na zadany temat oraz na tematy dowolne)
Wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w sytuacjach komunikacyjnych oraz w tworzeniu tekstów pisanych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- formułuje sugestie i potrafi odnieść się do sugestii rozmówców
- korzysta z informacji w nieznanych sobie miejscach i potrafi prosić o pomoc
- przywołuje i opisuje swoje doświadczenia z przeszłości oraz nakreśla sytuacje hipotetyczne w przeszłości
- ocenia możliwe opcje i podejmuje decyzje, opisuje skutki ważnych decyzji
- podejmuje dyskusję i sugeruje zmiany
- tworzy teksty użytkowe (opis miejsca, streszczenie, email, podanie) oraz krótkie teksty argumentacyjne
- prawidłowo interpretuje tekst i sporządza notatki w czasie słuchania wypowiedzi
- potrafi zadawać i odpowiadać na pytania w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej
- potrafi rozpoznać cechy mowy łączonej i stosuje je w swoich wypowiedziach
- charakteryzuje różnice kulturowe, interpretuje tekst poetycki
Kryteria oceniania
Metoda ćwiczeniowo-praktyczna: aranżowane sytuacje komunikacyjne, ćwiczenia konwersacyjne, zadania pisemne
ćwiczenia gramatyczne pisemne z naciskiem na stosowanie odpowiednich czasów i czasowników modalnych, burza mózgów – bank pomysłów; zadaniowe tworzenie tekstów pisanych; zadaniowe tworzenie tekstów, korekta błędów
Metoda podająca (przedstawienie słownictwa i zasad „job interview”, prezentacja przykładowych rozmów o pracę (materiał audio/video)
Metoda projektowa (zbieranie i opracowywanie materiałów do prezentacji)
Zaliczenie
• Testy osiągnięć 50%
• Wejściówki - 15%
• Moodle – 5%
• Lektura – 10%
• Projekt (blog)– 10%
• Aktywność/obecność – 10%
Próg procentowy w ocenianiu testów i zaliczenia - 60%
Egzamin (sesja zimowa):
• test gram-leksykalny
• czytanie
• słuchanie
• egzamin ustny (w parach)
Skala:
bdb 93-100%
db+ 84-92%
db 75-83%
dst+ 67-74%
dst 60-66%
ndst 0-59%
Literatura
1) Clandfield L. & R Robb Benne, Global Upper Intermediate (Macmillan) (podręcznik i zeszyt ćwiczeń)
2) MyGrammarLab B2, Pearson.
3) Dowolny słownik polsko angielski i angielsko polski (drukowany lub elektroniczny, bez wskazania tytułu)
4) Teksty, materiały audio i wideo dotyczące bieżących wydarzeń lub treściowo powiązane z tematem zajęć (media anglojęzyczne)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: