Język angielski 09-ANG-FL-26
Zakresy tematyczne, realizowane w oparciu o podręcznik kursowy wybrany w danym cyklu kształcenia, np.
• Relacje międzyludzkie (relacje przyjacielskie i rodzinne, osobowość i uczucia)
• Styl życia (wybory, wprowadzanie zmian, zdrowy styl życia, (nie)zdrowe nawyki w żywieniu i korzystaniu ze technologii)
• Przetrwanie (zagrożenia współczesnego świata, radzenie sobie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu, uprawienie sportów ekstremalnych, strach i sposoby radzenia sobie z nim)
• Przyszłość (plany osobiste, rozwój technologiczny i przyszłość na rynku pracy, rola nowoczesnej technologii w różnych dziedzinach życia)
• Zmiana (zmiany w środowisku naturalnym, rozwój miast, wprowadzanie codzienne rozwiązania proekologiczne)
• Różnice kulturowe w wybranych aspektach życia codziennego
Słownictwo
Wybrane na podstawie tekstów, nagrań i tematów realizowanych w oparciu o podręcznik kursowy wybrany w danym cyklu kształcenia, np.
• wyrazy, kolokacje, stałe wyrażenia i idiomy związane z omawianymi tematami (np. nazwy uczuć i cech osobowości, przysłówki zdaniowe wyrażające opinie, kolokacje przysłówkowo-przymiotnikowe, idiomy dot. rodziny)
• wybrane czasowniki frazowe (phrasal verbs)
• kolokacje przyimkowe
• czasowniki nieregularne i ich formy
• wybrane aspekty słowotwórstwa (np. przyrostki tworzące rzeczowniki, przedrostki i ich typowe znaczenia)
Gramatyka
Wybrane zagadnienia z gramatyki na poziomie B1+/ B2, w oparciu o podręcznik kursowy, na przykład:
• wyrażanie relacji czasowych: struktury do mówienia o przeszłości (czasy przeszłe, konstrukcje z used to, would); czas Present Perfect w kontraście do czasu Simple Past; czas Present Perfect Simple w kontraście do czasu Present Perfect Continuous; struktury służące do mówienia o przyszłości)
• budowanie form pytających w różnych czasach
• wybrane aspekty użycia zdań warunkowych, spójniki zdań warunkowych
• strona bierna oraz konstrukcja tzw. ‘causative have/get’
• konstrukcje z rzeczownikiem odsłownym (gerund) i bezokolicznikiem
Pisanie:
• pisanie prostych spójnych akapitów różnego typu (np. opinion paragraph, giving advice paragraph, a for and against paragraph, a problem-solution paragraph)
• rozwijanie umiejętności pisania krótkich narracji
• wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w tworzeniu krótkich wypowiedzi pisemnych
• rozwijanie umiejętności edytowania własnych tekstów pisanych
Mówienie:
• wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w budowaniu wypowiedzi ustnych
• rozwijanie umiejętności prowadzenia spontanicznej komunikacji i odpowiedniego reagowania na wypowiedzi przedmówcy/-ców
• rozwijanie umiejętności przygotowania krótkich wypowiedzi na wybrane tematy i odpowiedniego zaprezentowania ich przed grupą słuchaczy
• rozwijanie umiejętności monitorowania własnych wypowiedzi pod kątem poprawności językowej oraz autokorekty
Wymowa:
• podstawowe kontury intonacyjne w pytaniach i zdaniach warunkowych
• wybrane aspekty dotyczące procesów zachodzące w naturalnym języku mówionym (tzw. ‘connected speech’)
• akcent wyrazowy (formy słabe, redukcja sylab nieakcentowanych, samogłoski w sylabach akcentowanych)
• akcent zdaniowy, rytm języka mówionego
• związek między pisownią a wymową (homofony i homografy)
• uwrażliwianie na różne akcenty języka angielskiego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w standardowych tekstach pisanych, które dotyczą znanych mu lub typowych spraw i zdarzeń lub szerszej problematyki życia codziennego
Rozumie średniej długości teksty mówione (monologi i dialogi) na tematy, które są mu znane, dotyczą problematyki życia codziennego
Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne zarówno w formie krótkiego monologu jak i w interakcji, odnosząc się do swoich doświadczeń, przedstawiając swoją opinię na dany temat wraz z krótkim uzasadnieniem
Opanował wymowę i intonację zdaniową języka angielskiego w stopniu pozwalającym na wystarczająco swobodne rozumienie wypowiedzi studenta przez współrozmówców
Ma wiedzę na wybrane tematy dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego lub kraju języka specjalności wypływające z treści omawianych tekstów
Kryteria oceniania
zaliczenie wszystkich testów cząstkowych,
zaliczenie zadań na mówienie, ustnych prezentacji,
zaliczenie prac pisemnych
terminowe wykonywanie powierzonych zadań
końcowa ocena wystawiana jest na podstawie wyniku egzaminu końcowego oraz oceny z zajęć (całoroczna praca)
możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze
Literatura
Podstawowa (podręcznik kursowy - w zależności od cyklu kształcenia)
Dodatkowa:
‒ Vince, Michael. 2009. First Certificate Language Practice [4th edition]. Oxford: Macmillan.
‒ Mann, Malcolm and Steve Taylore-Knowles. 2008. Destination B2. Macmillan.
‒ Evans, Virginia. 1997. Successful Writing Intermediate/ Upper-Intermediate. Express Publishing.
‒ wybrane krótkie autentyczne teksty lub nagrania związane z życiem codziennym w krajach związanych z językiem specjalności
W cyklu 2021/SL:
Podstawowa (podręcznik kursowy): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: