Język angielski 09-ANG-FŁ-16
Zakresy tematyczne, realizowane w oparciu o podręcznik kursowy wybrany w danym cyklu kształcenia, np.
• Relacje międzyludzkie (relacje przyjacielskie i rodzinne, osobowość i uczucia)
• Styl życia (wybory, wprowadzanie zmian, zdrowy styl życia, (nie)zdrowe nawyki w żywieniu i korzystaniu ze technologii)
• Przetrwanie (zagrożenia współczesnego świata, radzenie sobie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu, uprawienie sportów ekstremalnych, strach i sposoby radzenia sobie z nim)
• Przyszłość (plany osobiste, rozwój technologiczny i przyszłość na rynku pracy, rola nowoczesnej technologii w różnych dziedzinach życia)
• Zmiana (zmiany w środowisku naturalnym, rozwój miast, wprowadzanie codzienne rozwiązania proekologiczne)
• Różnice kulturowe w wybranych aspektach życia codziennego
Słownictwo
Wybrane na podstawie tekstów, nagrań i tematów realizowanych w oparciu o podręcznik kursowy wybrany w danym cyklu kształcenia, np.
• wyrazy, kolokacje, stałe wyrażenia i idiomy związane z omawianymi tematami (np. nazwy uczuć i cech osobowości, przysłówki zdaniowe wyrażające opinie, kolokacje przysłówkowo-przymiotnikowe, idiomy dot. rodziny)
• wybrane czasowniki frazowe (phrasal verbs)
• kolokacje przyimkowe
• czasowniki nieregularne i ich formy
• wybrane aspekty słowotwórstwa (np. przyrostki tworzące rzeczowniki, przedrostki i ich typowe znaczenia)
Gramatyka
Wybrane zagadnienia z gramatyki na poziomie B1+/ B2, w oparciu o podręcznik kursowy, na przykład:
• wyrażanie relacji czasowych: struktury do mówienia o przeszłości (czasy przeszłe, konstrukcje z used to, would); czas Present Perfect w kontraście do czasu Simple Past; czas Present Perfect Simple w kontraście do czasu Present Perfect Continuous; struktury służące do mówienia o przyszłości)
• budowanie form pytających w różnych czasach
• wybrane aspekty użycia zdań warunkowych, spójniki zdań warunkowych
• strona bierna oraz konstrukcja tzw. ‘causative have/get’
• konstrukcje z rzeczownikiem odsłownym (gerund) i bezokolicznikiem
Pisanie:
• pisanie prostych spójnych akapitów różnego typu (np. opinion paragraph, giving advice paragraph, a for and against paragraph, a problem-solution paragraph)
• rozwijanie umiejętności pisania krótkich narracji
• wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w tworzeniu krótkich wypowiedzi pisemnych
• rozwijanie umiejętności edytowania własnych tekstów pisanych
Mówienie:
• wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w budowaniu wypowiedzi ustnych
• rozwijanie umiejętności prowadzenia spontanicznej komunikacji i odpowiedniego reagowania na wypowiedzi przedmówcy/-ców
• rozwijanie umiejętności przygotowania krótkich wypowiedzi na wybrane tematy i odpowiedniego zaprezentowania ich przed grupą słuchaczy
• rozwijanie umiejętności monitorowania własnych wypowiedzi pod kątem poprawności językowej oraz autokorekty
Wymowa:
• podstawowe kontury intonacyjne w pytaniach i zdaniach warunkowych
• wybrane aspekty dotyczące procesów zachodzące w naturalnym języku mówionym (tzw. ‘connected speech’)
• akcent wyrazowy (formy słabe, redukcja sylab nieakcentowanych, samogłoski w sylabach akcentowanych)
• akcent zdaniowy, rytm języka mówionego
• związek między pisownią a wymową (homofony i homografy)
• uwrażliwianie na różne akcenty języka angielskiego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w standardowych tekstach pisanych, które dotyczą znanych mu lub typowych spraw i zdarzeń lub szerszej problematyki życia codziennego
Rozumie średniej długości teksty mówione (monologi i dialogi) na tematy, które są mu znane, dotyczą problematyki życia codziennego
Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne zarówno w formie krótkiego monologu jak i w interakcji, odnosząc się do swoich doświadczeń, przedstawiając swoją opinię na dany temat wraz z krótkim uzasadnieniem
Opanował wymowę i intonację zdaniową języka angielskiego w stopniu pozwalającym na wystarczająco swobodne rozumienie wypowiedzi studenta przez współrozmówców
Ma wiedzę na wybrane tematy dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego lub kraju języka specjalności wypływające z treści omawianych tekstów
Kryteria oceniania
Warunki otrzymania zaliczenia:
- zaliczenie wszystkich testów cząstkowych,
- terminowe wykonanie wszystkich zadań (wystąpień ustnych, wypowiedzi pisemnych, projektów)
- terminowe wykonywanie prac domowych
- regularne uczestnictwo w zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
Końcowa ocena wystawiana jest na podstawie wyniku egzaminu końcowego
oraz oceny otrzymanej na zaliczenie zajęć
Literatura
Podstawowa (podręcznik kursowy na poziomie B2 - w zależności od cyklu kształcenia)
Dodatkowa:
‒ Vince, Michael. 2009. First Certificate Language Practice [4th edition]. Oxford: Macmillan.
‒ Mann, Malcolm and Steve Taylore-Knowles. 2008. Destination B2. Macmillan.
‒ Evans, Virginia. 1997. Successful Writing Intermediate/ Upper-Intermediate. Express Publishing.
‒ wybrane krótkie autentyczne teksty lub nagrania związane z życiem codziennym w krajach związanych np. z językiem specjalności
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: