Akwizycja języka 09-AKWJS-11
Rozwój i wychowanie dzieci w różnych kulturach: podobieństwa i różnice
Rozwój komunikacji u dzieci: przegląd przykładów badań i szczegółowe omówienie stosowanych w nich metod naukowych
Teorie wyjaśniające nabywanie języka u dzieci: behawioryzm kontra natywizm (porównanie)
Teorie wyjaśniające nabywanie języka u dzieci: natywizm generatywistyczny kontra konstruktywizm kognitywny i społeczny (porównanie)
Rozwój mowy w zakresie fonetyki i fonologii (percepcji i produkcji mowy)
Rozwój mowy w zakresie semantyki i słownictwa
Rozwój mowy w zakresie składniowym
Rozwój mowy w zakresie pragmatycznym i komunikacyjnym
Rozwój mowy u dzieci dwujęzycznych
Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Potrafi wskazać różnice i podobieństwa w rozwoju dzieci w różnych kulturach i językach
Potrafi wymienić i opisać główne metody stosowane w badaniach rozwoju języka
Potrafi wyjaśnić podstawy badań behawiorystycznych i przedstawić krytykę teorii behawiorystycznej z perspektywy natywizmu
Potrafi wyjaśnić podstawy natywistycznej teorii generatywistycznej i przedstawić jej krytykę z perspektywy konstruktywizmu kognitywnego i społecznego
Potrafi opisać główne procesy związane z rozwojem percepcji i produkcji mowy
Potrafi opisać główne procesy związane z rozwojem semantyczno-słownikowym
Potrafi opisać główne procesy związane z rozwojem składniowym
Potrafi opisać główne procesy związane z rozwojem pragmatyczno-komunikacyjnym
Potrafi opisać główne problemy związane z rozwojem dzieci dwujęzycznych
Potrafi opisać główne zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji
Kryteria oceniania
test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bokus & Shugar. 2007. Psychologia Języka Dziecka: Osiągnięcia, Nowe Perspektywy. Wyd. 1 w jęz. pol. Psychologia: Teksty Źródłowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gleason, B. 2005. Psycholingwistyka. Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.
Schaffer, H. Rudolph. 2005. Psychologia Dziecka. Biblioteka Psychologii Współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Dodatkowa:
Kubiński, W. i Dąbrowska, E. 2003. Akwizycja Języka W Świetle Językoznawstwa Kognitywnego. Językoznawstwo Kognitywne 6. Kraków: Universitas.
Gopnik, Alison. 2004. Naukowiec W Kołysce: Czego O Umyśle Uczą Nas Małe Dzieci. Poznań: Media Rodzina.
Kurcz, Ida. 2005. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY DWUJĘZYCZNOŚCI
Tomasello, Michael. 2005. Constructing a Language: a Usage-based Theory of Language Acquisition. Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: