Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych 09-AJO-ZL-11
Analiza podstawowych pojęć: język w psycholingwistyce, neurolingwistyce, biolingwistyce, socjolingwistyce, glottodydaktyce; język i mowa; funkcje języka; kompetencje i sprawności językowe.
Funkcje mózgu a nabywanie kompetencji językowych.
Wpływ języka pierwszego na przyswajanie kolejnych języków (pojęcie języka pierwszego, drugiego i obcego, bilingwizm, plurilingwalizm, multilingwalizm; transfer, interlingwa, interferencja).
Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu.
Pojęcie znaku językowego, systemy jedno- i dwuklasowe, język naturalny.
Główne paradygmaty badawcze, językoznawstwo teoretyczne i stosowane, związki językoznawstwa z innymi naukami
Język jako system znaków. Funkcje języka.
Klasyfikacja języków, przegląd języków europejskich, języki słowiańskie a inne grupy języków indoeuropejskich. Zróżnicowanie języków.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
umie scharakteryzować problematykę akwizycji i nauki języka z punktu widzenia różnych teorii nauczania
zna podstawowe zagadnienia opisu języka i szeroki zakres terminów związanych z językoznawstwem, zna kryteria klasyfikacji języków, potrafi scharakteryzować główne paradygmaty badawcze
potrafi rozpoznać procesy psychiczne związane z nabywaniem, posługiwaniem, przetwarzaniem informacji językowych
potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zachowania komunikacyjne człowieka oraz modele wiedzy językowej człowieka
umie opisać kompetencję językową oraz wytwarzanie i percepcję mowy
rozumie i rozpoznaje funkcje języka, rozpoznaje znaki werbalne i niewerbalne jako elementy aktu komunikacji, prawidłowo posługuje się terminami z zakresu teorii komunikacji
potrafi scharakteryzować zagadnienia związane z dwujęzycznością i przyswajaniem drugiego języka oraz wykazać podobieństwa i różnice w przyswajaniu pierwszego i drugiego języka
stosuje nabytą wiedzę w formowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywna ocena z kolokwium semestralnego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.
Dąbrowska, E., Kubiński W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków 2003.
Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
Kurcz I., Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa 1995.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
Kurcz, I. (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007.
Kurcz I., Okuniewska H., Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa 2011.
Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.
Cz. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004;
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007;
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: