Analiza języka i mowy 09-AJM-11
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów i poszerzenie ich umiejętności w dziedzinie wykorzystania technik komputerowych w analizie języka i mowy. W ramach kursu przedstawione zostają narzędzia komputerowe, umożliwiające analizę nagrań głosowych oraz tekstu. Poprzez samodzielne wykonanie prac eksperymentalnych dotyczących cech fonetyczno-akustycznych nagranych wypowiedzi, student pogłębia swoją wiedzę w zakresie fonetyki akustycznej. W ramach zajęć używane są przede wszystkim narzędzia komputerowe udostępniane w ramach licencji otwartych, z których studenci mogą swobodnie korzystać również poza zajęciami.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna i potrafi prawidłowo wykorzystać wybrane narzędzia, służące do komputerowej analizy języka i mowy;
- potrafi kategoryzować i porównać różne dostępne narzędzia komputerowe służące do podobnych zastosowań w analizie mowy;
- potrafi efektywnie wybierać i wyszukiwać informacje z dostępnych zasobów internetowych, jak również znajdować i używać narzędzi udostępnianych w internecie;
- rozumie kwestie interdyscyplinarności problematyki związanej z komputerową analizą języka i mowy;
- potrafi zaprojektować prosty eksperyment badawczy z dziedziny komputerowej analizy języka i mowy; zna podstawowe metody testowania wyników eksperymentów;
- potrafi organizować i planować pracę własną oraz pracę zespołu osób z wykorzystaniem narzędzi komputerowych, w tym także narzędzi służących do pracy zdalnej;
- potrafi wyliczyć najważniejsze specjalistyczne zastosowania technologii informacyjnych na potrzeby nauk filologicznych.
Kryteria oceniania
Praca końcowa obejmująca trzy ćwiczenia testowe: (a) stworzenie wykresów czworoboków samogłoskowych w programie komputerowym, (b) stworzenie wielowarstwowej anotacji nagrań kilku wypowiedzi, z uwzględnieniem cech językowych i poza językowych (c) przeprowadzenie podstawowej analizy wyników anotacji, przedstawienie wyników anotacji w postaci graficznej
Dodatkowo uwzględnia się obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.
Literatura
SAMPA - komputerowa transkrypcja fonetyczna http://www.phon.ucl.ac.uk/home/sampa/index.html
Sjölander, K., Beskow, J., (2006) Dokumentacja techniczna programu „Wavesurfer” Stockholm http://www.speech.kth.se/wavesurfer/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: