Akwizycja języka 09-AJ-11
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom następującej wiedzy i umiejętności: (1) świadomość głównych problemów związanych z akwizycją języka oraz terminologii dziedziny; (2) znajomość podstawowych podejść teoretycznych do akwizycji języka, w tym podejścia natywistycznego, behawiorystycznego, kognitywistycznego, interakcjonistycznego oraz koncepcji Krashena; (3) wiedza o psycholingwistycznych modelach funkcjonowania mechanizmów języka rodzimego i obcego - ich podobieństwach i różnicach (pojęcia, leksykon umysłowy, mowa i percepcja mowy, tworzenie oraz rozumienie zdań oraz tekstów); (4) wiedza o specyficznych zjawiskach związanych z akwizycją pierwszego i kolejnych języków oraz o wielojęzycznosci (np. transfer, interlingwa, filtr afektywny, input/intake, nadmierne uogólnianie, typy dwujęzyczności); (5) umiejętność wykorzystywania wyników badań psycholingwistycznych w odniesieniu do praktyki nauki i nauczania języka obcego; (6) umiejętność krytycznej analizy potencjału ucznia oraz specyfiki języka pod kątem późniejszego programowania jego nauki; (7) umiejętność dostrzegania i rozwiązywania kulturowych problemów związanych z nauką i nauczaniem języka obcego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Kryteria oceniania
pisemny test zaliczeniowy
Literatura
Brown, H.D. 2007. Principles of Language Learning and Teaching. White Plains, NY: Pearson Education.
Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.) 2003. Akwizycja języka w świetlejęzykoznawstwa kognitywnego. Warszawa: Universitas.
Gleason, J. B., Ratner, N. B. 2005. Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
Lenneberg, E. H. 1980. Biologiczne aspekty języka [w:] Stanosz, B. (red.) Język w świetle nauki, Warszawa: Czytelnik.
Lewicka, G. 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. ATUT.
Piaget, J. 2005. Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN.
Studenska, A. 2005. Strategie uczenia się a opanowanie językaniemacierzystego. WA Żak.
(W razie potrzeby wykładowca dostarcza również artykuły związane z tematyką zajęć.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: