Główne aspekty analizy dzieła literackiego 09-ADLI-11
Współczesne rozumienie tradycyjnych pojęć: „formy" i „ treści" oraz „dzieła literackiego" i „tekstu literackiego", wskazanie różnic między tekstem literackim i użytkowym
Najstarsze tradycje poetyki: Arystoteles i jego koncepcja poezji („Poetyka” – zagadnienia podstawowe kiedyś i dziś)
Funkcje dzieła literackiego; zdefiniowanie, czym jest przeżycie estetyczne; wielofunkcyjność tworów kultury, historyczny i uniwersalny wymiar dzieła literackiego
Gatunki i rodzaje literackie - geneza troistego podziału rodzajów literackich, współczesne klasyfikacje genologiczne a tradycyjne gatunki liryczne, gatunki literackie jako kod literatury, sylwiczność literatury
Narracja i kompozycja dzieła literackiego; narratologia i narratywizm – cechy wspólne i różnice, charakterystyka głównych typów narracji oraz strategii narracyjnych, tradycyjne i współczesne rodzaje kompozycji, formy podawcze
Światy i postacie w świecie przedstawionym; postać literacka a bohater literacki; istota realistycznego i fantastycznego świata przedstawionego
Liryka, poezja, wiersz z elementami wersologii - różnice między liryką a poezją w aspekcie historycznym i współcześnie, klasyfikacja odmian liryki, sformułowanie listy pytań przydatnych w trakcie analizy utworów poetyckich
Dramat – wpływ dramatu antycznego na dramat współczesny, różnice w podejściu do dramatu między literaturoznawstwem a teatrologią; rola dialogów i typy monologów występujących w dramacie, teatr dramatyczny i postdramatyczny
Środki stylistyczne – podziały i definicje, wskazywanie środków stylistycznych w wybranych fragmentach utworów literackich
Poznawanie elementarnych procedur analizy literackiej oraz metod sztuki interpretacji na wybranym przykładzie całościowej i wieloaspektowej analizy przynajmniej jednego utworu literackiego; zjawisko intertekstualności – przedstawienie warunków, które muszą zostać spełnione w tekście, aby można było mówić o jego intertekstualnym charakterze
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Zna i rozumie najważniejsze pojęcia z zakresu poetyki, potrafi wskazać główne elementy analizy dzieła literackiego
Poprawnie wykorzystuje w praktyce analitycznej wiedzę z zakresu wersologii, genologii, tekstologii, narratologii, dramatologii, stylistyki i kompozycji literackiej
Umie wybrać adekwatne wobec utworu narzędzia oraz procedury analityczne i interpretacyjne
Potrafi przeprowadzić modelową analizę gatunkowo i estetycznie różnych tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem krótkich form prozatorskich oraz poezji
Potrafi prowadzić dyskusję w grupie oraz komentować teksty, odwołując się do podstawowych kategorii filologicznych oraz kategorii z dyscyplin pokrewnych
Rozumie rolę analizy literaturoznawczej w procesie kształtowania, rozwijania i utrzymywania własnej kompetencji językowej
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii
literackich oraz wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych
4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii
literackich, niewielkie braki w znajomości wybranych literaturoznawczych modeli analitycznointerpretacyjnych
3,5 – zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego, badań i teorii
literackich, pewne braki w wiedzy szczegółowej na temat literaturoznawczych modeli analitycznointerpretacyjnych,
wyraźne braki w rozumieniu procesów historycznoliterackich
3,0 – znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich na
dostatecznym (minimalnie wymaganym) poziomie, przewaga wiedzy o charakterze
encyklopedycznym nad rozumieniem procesów historycznoliterackich, wyraźne braki w wiedzy
2,0 – niedostateczna znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii
literackich, niepełna wiedza typu encyklopedycznego ze znaczącymi błędami merytorycznymi,
brak rozumienia procesów historycznoliterackich (poniżej 65%)
Literatura
Arystoteles. 2004. Poetyka, w: Retoryka dla Aleksandra. Wyd. Naukowe PWN.
Eagleton, T. 2015. Teoria literatury. Aletheia.
Eco, U. i in. (2008). Interpretacja i nadinterpretacja (tłum. T. Bieroń). Znak.
Głowiński, M., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J.,2008 (i nowsze), Słownik terminów literackich. Ossolineum.
Głowiński, M., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J.1986. Zarys teorii literatury.Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
Korwin-Piotrowska, D. 2011. Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów. Wydawnictwo UJ.
Kulawik, A.. 1997. Poetyka. Wydawnictwo Antykwa.
Sławiński, J.1976, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz i J. Sławiński. Wydawnictwo Literackie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: