Praktyczna nauka języka nowogreckiego 09-2PNJNOW-24
Konsumpcjonizm· społeczeństwo dobrobytu · zwyczaje konsumenckie· reklama i konsumpcja· reklama, wzorce i młodzież
Środki masowego przekazu· dziennikarstwo, wiadomości i krytyka· informacja i dezinformacja· społeczeństwo informacyjne· tradycyjne i współczesne środki masowego przekazu
Przepaść międzypokoleniowa· przepaść międzypokoleniowa i rodzina· trzeci wiek i wykluczenie społeczne · tradycja i nowoczesność
Bioetyka· nauka i etyka· medycyna i technologia · medycyna i prawo· eutanazja
Sztuka - Krytyka· Sztuka i społeczeństwo· Sztuka i współczesne technologie· Krytyka literacka, teatralna, filmowa itp.· Planowanie przestrzenne (architektura, urbanistyka)
Język i kultura
-Języki narodowe, dialekty i idiomy
-Języki peryferyjne i języki mniejszości
-Nauczanie języka
-Wielojęzyczność i wielokulturowość
-Pismo i teksty
-Alfabety i przeszłość kulturowa
-Kultura ustna i piśmienna
-Podłoże językowe
-Rodzaje tekstów (esej, felieton, reportaż κτλ.)
-Tekst drukowany i elektroniczny
-Ekonomia – Turystyka
-Geografia fizyczna Grecji
-Podróże i transport publiczny (kolejowy, morski, lotniczy itp.)
-Rodzaje turystyki (kulturalna, religijna, agroturystyka itp.)
-Ekonomia turystyki i rozwój
-Edukacja
-Umiejętność czytania i pisania, analfabetyzm i edukacja obowiązkowa
-Edukacja i nowe technologie
-Uczenie się przez całe życie
-Uczenie się na odległość
-Edukacja i adekwatność kwalifikacji
-Ekologia
-Zanieczyszczenie i skażenie środowiska
-Zmiany klimatyczne· Zachowania ekologiczne i przestrzeń miejska --Zapobieganie katastrofom ekologicznym i zwalczanie ich skutków
-„Zielony” rozwój
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
- rozumie, z bardzo małym prawdopodobieństwem błędu, wszystkie rodzaje tekstu pisanego (złożone, specjalistyczne, literackie)- rozróżnia rodzaje stylu oraz rozumie treści wyrażane w sposób pośredni, aluzyjny przez autora we wszystkich rodzajach tekstów - potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni (słowniki, gramatyki, encyklopedie, źródła elektroniczne)
- rozumie wszelkiego rodzaju teksty mówione (abstrakcyjne, złożone, specjalistyczne tematy), dostrzega niewielkie różnice w stylu, aluzje, odniesienia do wielu różnych tematów,- rozumie specjalistyczne wykłady i prezentacje, w których bierze udział jako jeden z słuchaczy,- - rozumie wszelkiego rodzaju wypowiedzi pojawiające się w audiowizualnych środkach przekazu, zawierające wyrażenia potoczne, idiomy i nieznaną terminologię,
- potrafi w sposób jasny i spójny komponować złożone teksty o charakterze oficjalnym i nieoficjalnym, w odpowiedniej konwencji stylistycznej, o logicznej strukturze, o dowolnej tematyce
- reaguje niezwłocznie na bodźce językowe, biorąc pod uwagę sytuację, w której się znajduje, skład grona słuchaczy, stosunki społeczne pomiędzy nim a rozmówcą / rozmówcami,- bierze czynny udział w rozmowie lub dyskusji, posługując się bogatym słownictwem, wyrażeniami idiomatycznymi i językiem potocznym,- potrafi wygłosić jasną, spójną i właściwie skomponowaną wypowiedź o logicznej strukturze,- potrafi posługiwać się strukturami gramatycznymi i składniowymi języka oraz zasadami fonologii,- posługuje się technikami, które mają na celu utrzymanie zainteresowania słuchaczy (np. ton głosu, odpowiednie słownictwo itp.),
- wykorzystuje szeroki zakres słownictwa o różnym charakterze w celu precyzyjnego formułowania myśli,- poprawnie wykorzystuje ładunek emocjonalny zawarty w słowach, ich znaczeniem metaforyczne i gry słów,- rozpoznaje i rozumie przysłowia i wyrażenia idiomatyczne oraz poprawnie się nimi posługuje,- posługuje się środkami niejęzykowymi (dźwiękami), których używają rodzimi użytkownicy języka (np. μπλιαχ by wyrazić odrazę),
- posiada kompletną wiedzę na temat systemu fonologicznego i graficznego języka nowogreckiego
- posiada i wykorzystuje szeroką wiedzę na temat współczesnej kultury greckiej,- zna i rozumie różnice wynikające z odmienności kulturowej Grecji, zwyczaje, sposób życia, stosunki międzyludzkie, wartości, postawy, poglądy polityczne, przekonania religijne, tożsamość narodowa, poziom życia, różnice pomiędzy miejskim i wiejskim stylem życia,- posiada i wykorzystuje wiedzę z zakresu wyrażeń idiomatycznych i elementów języka potocznego oraz zdaje sobie sprawę z ich znaczenia konotacyjnego.
- zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego , a w szczególności z zakresu:1. morfologii rzeczownika rodzaju męskiego: - deklinacja z końcówką Gen. Sg rzeczowników równozgłoskowych –ας (w oficjalnej odmianie języka),2. morfologii rzeczownika rodzaju żeńskiego- deklinacja z końcówką Gen. Sg rzeczowników równozgłoskowych –α oraz rzeczowników równozgłoskowych o odmianie wywodzącej się z języka starogreckiego –η (w oficjalnej odmianie języka).
-zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego , a w szczególności:- morfologii zdrobnień – rzeczownik rodzaju męskiego o końcówkach: -ούτσικος, -ούλης, -ωπό
- na i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego , a w szczególności z zakresu1. morfologii przymiotnika· przymiotnik o dwóch typach odmiany dla trzech rodzajów (w oficjalnej odmianie języka i pochodzące z katharevousy): -ος, -ο; -ής, -ιά, -ί;· - użycie końcówki –ι w rzeczownikach wszystkich rodzajów · przymiotniki odczasownikowe: -τικός, -τός,-τέος,-σιμός, -ξιμός, -ιμός· przymiotniki odrzeczownikowe: -άρης, -άτος, -ένιος; -ερός, -ωτός; -ακος/-ιακός/-ικος; -άτικος, -ίστικος; -ίσιος · przymiotniki z końcówkami oficjalnej odmiany języka: -(ω)λός, -(α)λέος;-είος, -αίος, -ιαίο
- zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego , a w szczególności w zakresie: 1. Użycia zaimków osobowych:- forma słaba w bierniku, zaimek το jako odniesienie w zdaniu, zaimek τα jako nowa informacja, zaimki το/την/τα jako charakterystyczne wyrażenia
- zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego, a w szczególności z zakresu: 1. Funkcji syntaktycznych czasownika· Tryb oznajmujący czasu teraźniejszego w funkcji Γνωμικός Ενεστ.· Tryb oznajmujący czasu przeszłego ciągłego w odniesieniu do teraźniejszości/przyszłości (Παρατατικός με παροντική/ μελλοντική αναφορά)· Tryb oznajmujący czasu przyszłego prostego: wyrażanie przeszłości (Συνοπτικός Μέλλοντας: αφήγηση παρελθόντος)· Tryb oznajmujący czasu przeszłego ciągłego o znaczeniu czasu przyszłego2. Morfologii czasownika· Tryb oznajmujący czasu Παρακείμενος, Υπερσυντέλικος: έχω+imiesłów strony biernej czasu Παρακείμενος· Tryb rozkazujący w zdaniu podrzędnym· Imiesłów strony biernej czasu teraźniejszego: -ώμενος· Czasowniki nieregularne/bezosobowe (w stylu oficjalnym)· Czasowniki z tematem czasu teraźniejszego (ελλειπτικά ρήματα) · Trzecia osoba liczby pojedynczej strony biernej czasowników bezosobowych · Urzeczowienie bezokolicznika, imiesłowu· Augment (συλλαβική αύξηση)
- zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego , a w szczególności: 1. Nieodmienne części mowy: Spójniki- wynikowy, czasowy: αφού- czasowy, przeciwstawny: ενώ
- zna i wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka nowogreckiego, a w szczególności z zakresu: 1. Użycia dopełniacza w zdaniu- z czasownikami,- z rzeczownikiem,- przymiotnikiem,- z przysłówkami.2. Użycia biernika w zdaniu w funkcji odniesienia (της αναφοράς): (z rodzajnikiem określonym)3. Budowy zdań złożonych- zdania złożone podrzędnie okolicznikowe czasu/przyczyny: αφού, - zdania złożone podrzędne podrzędnie okolicznikowe czasu- zdania złożone współrzędnie przeciwstawne: ενώ
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91%
Literatura
Podstawowa:
ΧΡ. ΚΛΑΙΡΗΣ-Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ, Συνοπτική γραμματική της νέας ελληνικής (Δομολειτουργική-Επικοινωνιακή), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007Γ.
ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ, Λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα 2005D.
HOLTON – D. P. MACKRIDGE - Ε. ΦΙΛΙΠΠΑΚΗ – WARBURTON, Γραμματική της ελληνικής γλώσσας, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1999.
Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, Νεοελληνική Γραμματική της Δημοτικής, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 2005ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΑΡΑΚΟΥ-ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΛΜΕΝ-ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΣΙΠΟΥ, Κείμενα για νέους σε απλά Ελληνικά 4, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής, Αθήνα 2004BIKY
ZOYKA-ΝΟΡΑ ΓΟΥΝΤΙΚΙΑΝ-ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΦΑΚΗ, Νέα ελληνικά για ξένους, Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα, 2007Γ.
ΚΑΤΣΟΥΔΑ, Λύνω και μαθαίνω: Συντακτικό. Από τη θεωρία του νεοελληνικού συντακτικού στην πράξη, εκδ. ΄Αγκυρα, Αθήνα, 2011
.Γ. ΚΑΤΣΟΥΔΑ, Σύγχρονο Πρακτικό Ασκησιολόγιο για τη Νεοελληνική Γλώσσα, εκδ. ΄Αγκυρα, Αθήνα, 2011.
Γ. ΚΑΤΣΟΥΔΑ, Σύγχρονη Πρακτική Γραμματική τσέπης με πίνακες, παρατηρήσεις και εύχρηστο ευρετήριο, εκδ. ΄Αγκυρα, Αθήνα, 2007
Γ. ΚΑΤΣΟΥΔΑ, Σύγχρονο Πρακτικό Συντακτικό τσέπης με πίνακες, παρατηρήσεις και εύχρηστο ευρετήριο, εκδ. ΄Αγκυρα, Αθήνα, 2008.
Dodatkowa:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΓΑΘΟΣ κ.α., Ακούστε… Ελληνικά!, Κέδρος, Αθήνα, 2008
ΒΟΥΛΑ ΚΙΤΣΑ, Η διδασκαλία του λεξιλογίου της ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας: λεξικογραφική εφαρμογή, Θεσσαλονίκη 2006Ε. ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ – Α. ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ, Ελληνικά για προχωρημένους (ομογενείς και αλλοεθνείς) Γ΄ κύκλος, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 2001
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΟΛΙΑΣ-ΜΑΡΙΑ ΙΑΚΩΒΟΥ-ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ, Εξετάζοντας τα ελληνικά, Ελληνοαμερικανική ένωση, Αθήνα 2003Συνεργασία διδ. προσωπικού Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας ΑΠΘ, Πλουτίζω τα Ελληνικά μου, Γ΄, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1983
Νεοελληνικά Κείμενα, τμ. Α – Β, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, 1980. Ε. ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ – Α. ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗ, Ελληνικά για προχωρημένους, εκδ. ΑΠΘ / Ι.Ν.Σ., Θεσσαλονίκη, 1997.9)
Θ. ΠΑΥΛΙΔΟΥ, Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: