Praktyczna nauka II języka specjalności 09-2PNJBII-24
Kurs oparty jest o podręcznik Ingi Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“. Podczas zajęć studenci poznają podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki języka łotewskiego (deklinacje, koniugacje czasownika,elementy słowotwórstwa). Przyswajają również słownictwo tematyczne związane z opisywaniem wyglądu zewnętrznego, cech charakteru, miejsc a także typowych sytuacji komunikacyjnych (zakupy, nauka, wizyta u lekarza itp.) Podczas zajęć wykorzystywane są również zasoby multimedialne z internetu. Na zajęciach studenci wypowiadają się na różne tematy (opis swojego kraju, miasta, rodziny, pogody itp.) oraz redagują krótkie nieskomlikowane teksty w języku łotewskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
-potrafi zrozumieć w mowie i piśmie teksty w zakresie przewidzianym przedmiotem
-potrafi tłumaczyć i analizować teksty języka łotewskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym w zakresie przewidzianym przedmiotem
-potrafi wypowiadać się i prowadzić rozmowę w języku łotewskim na różne tematy z życia codziennego używając konstrukcji gramatycznych w zakresie przewidzianym przedmiotem
-potrafi komunikować się pisemnie w języku łotewskim
zna terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem
- potrafi samodzielnie posługiwać się źródłami informacji na temat pisowni, słownictwa i gramatyki języka łotewskiego w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
Kryteria oceniania
Metody:
- metoda podająca (elementy wykładu konwersatoryjnego i opisu), ćwiczeniowo-praktyczna (ćwiczeniowa, studium przypadku)
- metoda ćwiczeniowo-praktyczna (tłumaczenia, analiza zdań, aranżowane sytuacje komunikacyjne, zadaniowe tworzenie tekstów pisanych)
- metoda poszukująca (klasyczna problemowa i sytuacyjna)
Kryteria:
- ocena realizacji zadań pozalekcyjnych
- Pisemny egzamin końcowy, cząstkowe testy zaliczeniowe w procesie kształcenia, bieżąca kontrola w trakcie zajęć dydaktycznych
Ustny egzamin końcowy, cząstkowe testy zaliczeniowe w procesie kształcenia, bieżąca kontrola w trakcie zajęć dydaktycznych
Literatura
Literatura podstawowa:
Ingi Klēvere-Wälchli & Nicole Nau ”Latviešu valoda studentiem“.
Materiały dodatkowe:
Šalme, Arvils & Ūdris, Pēteris (1996). Do it in Latvian! Dialogs. Ryga: Apgāds SI.
Juzefa Paršuta „Latviešu - Poļu Vārdniica”, Irēna Birzvalka „Poļu - Latviešu Vārdniica”, Jumava, Riga, 1999.
www.letonika.lv
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: