Topografia językowa i kulturowa 09-2FR-TJIK-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- precyzyjnie omówić problematykę różnorodności językowej
- precyzyjnie omówić różne sposoby klasyfikowania języków, szczególnie geograficzną i genetyczną
- dokładnie scharakteryzować związki języka z kulturą
charakteryzować obszary kulturowe w kontekście używanych na nich języków
- wykazać się pogłębioną wiedzą dotyczącą języków w kontakcie
scharakteryzować historyczny rozwój obszarów kulturowych i związanych z nimi języków
- scharakteryzować problematykę języków zagrożonych i wymierających
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• pozytywne oceny z testów i kolokwiów
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Brown, K. (red.). 2006. Encyclopedia of Language and Linguistics. Amsterdam.
• Comrie, B. (red.). 2009. The World’s Major Languages. London-New York.
• Comrie, B., Matthews, S., Polinsky, M. 1998. Atlas języków. Pochodzenie i rozwój języków świata. Tłum. P. Gąsiorowski. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena
• Godlewski, G., Mencwel, A., Sulima, R. (red.) 2004. Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa.
• Majewicz, A. 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Pereltsvaig, A. 2012. Languages of the World: An Introduction. Cambridge.
• Polański K (red.). 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Warszawa: PWN.
• Sapir, E., 1978. Kultura, język, osobowość : wybrane eseje, przeł. B. Stanosz, R. Zimand. Warszawa.
• Whorf, B.L., 1982/2002. Język, myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka. Warszawa.
Żurawski, S. (red.). 2007. Obyczaje, języki, ludy świata. Warszawa.
• Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.
Materiały udostępniane na zajęciach, w razie potrzeby przesyłane elektronicznie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: