Komunikacja niewerbalna 09-2FR-OW-KNW-11
- Komunikacja jako proces wielopłaszczyznowy
- Struktura oraz funkcja gestu
- Klasyfikacje zachowań niewerbalnych
- Systemy opisu zachowań niewerbalnych
- Emblemat jako autonomiczne zachowanie niewerbalne
- Relacja między współwystępującymi elementami werbalnymi i niewerbalnymi
- Akwizycja mowy a rozwój gestów
- Gesty jako zachowania zdeterminowane kulturowo
- Systemy anotacji zachowań niewerbalnych
- Elan – narzędzie wykorzystywane do anotacji oraz analizy zachowań niewerbalnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- Zna wybrane teorie związane z problematyką komunikacji niewerbalnej
- Definiuje wybrane terminy związane z komunikacją niewerbalną
- Potrafi opisać strukturę gestu, jego cechy, zna wybrane klasyfikacje zachowań niewerbalnych.
- Potrafi opisać funkcję zachowań niewerbalnych oraz ich rolę w akwizycji języka.
- Zna wybrane teksty naukowe przedstawiające badania nad komunikacją niewerbalną, rozumie opisane w nich metody badawcze.
- Rozumie wpływ kultury na zachowania niewerbalne
- Posiada praktyczne umiejętności dotyczące anotacji i analizy zachowań niewerbalnych.
- Potrafi wykorzystać wybrane narzędzia przeznaczone do opisu zachowań niewerbalnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Przeprowadzenie projektu: 75%,
Sposób przygotowania raportu: 25%
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
• Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001.
• Ekman P., Friesen W.V., The Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding, [w:] Kendon A., (red.), Nonverbal Communication, Interaction, and Gesture. Selections from Semiotica, The Hague 1980.
• Grochowalska M., Gestykulacja i mowa. O niewerbalnym komunikowaniu się dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2002.
• Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.
• Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.
• Kendon A., Harris R. M., Ritchie Key M. (red.), Organization of Behavior in Face-to-Face Interaction, The Hague 1975.
• Knapp L.M., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.
• Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007
• McNeill D., Gesture & Thought, Chicago 2005.
• McNeill D., Hand and Mind. What Gestures Reveal about Thought, Chicago 1995.
• Załazińska A., Niewerbalna struktura dialogu. Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: