Łacina 09-Ł-2L-11
1/ Podstawowe informacje z zakresu struktury języka łacińskiego (np. zasady wymowy, iloczas, akcent).
2/ Wiadomości z zakresu gramatyki łacińskiej: deklinacje I-V; koniugacje I-IC; sum, esse i złożenia,
3/ 6 czasów łacińskich w stronie czynnej i biernej: praesens, imperfectum, futurum I, perfectum, plusquamperfectum, futurum II.
4/ Zaimki osobowe, dzierżawcze, wskazujące, zaimek zwrotny, pytajny i względny; przyimki oraz spójniki.
5/ Stopniowanie przymiotnika oraz tworzenie i stopniowanie przysłówka.
6/ Budowa zdania łacińskiego w stronie czynnej i biernej
składnie: ACI, NCI, dativus possesivus.
7/ Tłumaczenie tekstów i podstawowe słownictwo.
8/ Zagadnienia z zakresu mitologii, filozofii, literatury, kultury antycznej; dziedzictwo antyku w czasach nowożytnych.
9/ Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego; zwroty, skróty i sentencje.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu)
i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Poprawnie odczytać i przetłumaczyć proste teksty źródłowe i preparowane, powiązane z kierunkiem kształcenia.
2/ Dokonać analizy tekstu z omówieniem form i konstrukcji gramatycznych.
3/ Sprawnie posługiwać się pomocami dydaktycznymi.
4/ Posługiwać się prostymi zwrotami, skrótami i sentencjami łacińskimi w odpowiednim kontekście.
5/ Orientować się w fundamentalnych zagadnieniach kultury antycznej oraz jej roli, jak i roli języka łacińskiego w czasach współczesnych.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Tryb stacjonarny: kolokwium pisemne, egzamin pisemny
Tryb zdalny: kolokwium pisemne, egzamin ustny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): co najmniej 91% punktów możliwych do zdobycia;
dobry plus (+db; 4,5): co najmniej 82% punktów możliwych do zdobycia;
dobry (db; 4,0): co najmniej 76% punktów możliwych do zdobycia;
dostateczny plus (+dst; 3,5): co najmniej 68% punktów możliwych do zdobycia;
dostateczny (dst; 3,0): co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia;
niedostateczny (ndst; 2,0): mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia.
Literatura
Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa 1979
Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa 2001
Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Warszawa 2005
J. Czyżma, E. Roguszczak, Język łaciński, Gdańsk 2002
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektorów szkół wyższych, Warszawa 1995 (?)
J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, wydanie dowolne
W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1970
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków 1991
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, PWN, Warszawa 1973
M. Korolko, Thesaurus abo Skarbiec łacińskich sentencji, przysłów i powiedzeń w literaturze polskiej, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: