Psychologia poznawcza 08-ZWDL-PSP
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Procesy poznawcze i reprezentacje poznawcze w wyjaśnianiu zachowania. Od introspekcjonizmu i behawioryzmu do psychologii poznawczej. Psychologia poznawcza: narodziny i rozwój dyscypliny, przedmiot, założenia, podstawowe problemy i metody badawcze, miejsce wśród innych dziedzin badań nad poznaniem. Sposoby ujmowania umysłu w psychologii poznawczej.
2. Spostrzeganie. Reprezentacje receptoryczne, reprezentacje mózgowe, właściwości spostrzeżeń inferowane na podstawie wskaźników behawioralnych oraz subiektywne właściwości spostrzeżeń. Problem scalania. Spostrzeganie bez świadomości u osób z uszkodzeniami mózgu. Widzenie dla działania i widzenie dla świadomej percepcji (koncepcja Milnera i Goodale’a). Konstruktywizm a teoria percepcji bezpośredniej.
3. Schematy poznawcze w spostrzeganiu, pamięci i działaniu. Główne założenia teorii schematów. Schemat jako moduł systemu poznawczego służący do budowania percepcyjnych i pamięciowych reprezentacji obiektów lub zdarzeń: rola wartości domyślnych i procedur doboru. Hierarchie (zagnieżdżanie się) schematów. Eksplanacyjny potencjał teorii schematów.
4. Reprezentacje pojęciowe. Funkcje kategoryzacji. Rodzaje kategorii i właściwości reprezentacji pojęciowych. Koncepcje pojęć: model klasyczny, prototypowy, egzemplarzowy, pojęcia jako teorie wyjaśniające. Determinanty i korelaty ocen typowości egzemplarzy pojęć. Właściwości hierarchii pojęć naturalnych, pojęcia poziomu podstawowego.
5. Organizacja pojęć w pamięci semantycznej. Modele hierarchicznej sieci semantycznej. Hipoteza rozprzestrzeniającego się pobudzenia. Priming semantyczny i asocjacyjny. Wyjaśnienie primingu semantycznego w modelach reprezentacji „rozproszonych”.
6. Wyobrażenia. Problem odrębności wyobrażeniowych mechanizmów przetwarzania informacji. Teorie zakładające wiele kodów reprezentacji vs. propozycjonalizm. Wyobrażenia a spostrzeżenia. Badania inspirowane ideą funkcjonalnej równoważności percepcji i wyobraźni. Wyobrażenia a funkcjonowanie pamięci, rozwiązywanie problemów, wnioskowanie.
7. Uwaga selektywna. „Wczesna” vs. „późna” selekcja w uwadze percepcyjnej. Bodźce przyciągające uwagę i mechanizmy celowego kierowania uwagi. Mechanizmy hamowania w uwadze.
8. Uwaga skierowana na miejsce i na przedmiot. Rola grupowania percepcyjnego w dystrybucji uwagi. Przeszukiwanie pola wzrokowego. Przedłużona koncentracja uwagi (czujność). Zaburzenia uwagi.
9. Automatyzacja. Nabywanie sprawności. Teorie automatyzacji: teoria integracji procedur (Anderson), teoria rywalizacji egzemplarzy (Logan). Wykonywanie czynności równoczesnych.
10. Od „pamięci krótkotrwałej” w modelu modalnym do współczesnych teorii pamięci roboczej. Wielosystemowa pamięć robocza (model Baddeleya). Aktywacyjny model pamięci roboczej (Cowan). Funkcje zarządcze.
11. Pamięć trwała. Badania nad zachowaną pamięcią w amnezji i nad pamięcią utajoną u ludzi bez amnezji. Efekty poprzedzania (priming powtórzeniowy) a pamięć deklaratywna. Koncepcja wielu systemów pamięci trwałej i wyjaśnienia procesualne rozszczepień pomiędzy wskaźnikami pamięci. Fenomenologia stanów pamięci. Pamięć semantyczna a pamięć epizodyczna.
12. Procesy kodowania a wydobywanie informacji z pamięci trwałej. Zasada specyficzności kodowania. Teoria poziomów przetwarzania. Hipoteza przetwarzania sprzyjającego transferowi. Mechanizmy niepowodzeń w wydobywaniu. Procesy hamowania w funkcjonowaniu pamięci. Długotrwała pamięć robocza.
13. Pamięć prospektywna. Pamięć prospektywna a pamięć retrospektywna. Składnik prospektywny i retrospektywny w przypominaniu sobie intencji. Determinanty sukcesu pamięci prospektywnej: charakter wskazówek, właściwości wykonywanego zadania, interakcja wskazówek i zadania. Wpływ pamięci prospektywnej na wykonywanie bieżącego zadania.
14. Myślenie. Rodzaje myślenia. Składniki procesu myślenia. Transfer, inkubacja i wgląd w rozwiązywaniu problemów.
15. Język. Funkcje języka. Cechy systemu językowego. Przyswajanie języka. Język a funkcjonowanie umysłowe.
Tematy zajęć laboratoryjnych
1. Metody badawcze w psychologii poznawczej. Eksperyment.
2. Stałości percepcyjne. Organizacja percepcyjna. Widzenie głębi. Złudzenia wzrokowe. Kategoryzacja percepcyjna.
3. Reprezentacje pojęciowe. Fakty świadczące o niematrycowym charakterze pojęć naturalnych: oceny typowości egzemplarzy i ich korelaty. Właściwości hierarchii pojęć naturalnych. Pojęcia poziomu podstawowego.
4. Eksperymentalne badanie procesów wyobrażeniowych. Rotacje umysłowe. Skaning mentalny. Selektywna interferencja.
5. Pamięć sensoryczna a pamięć krótkotrwała. Eksperyment Sperlinga.
6. Pamięć krótkotrwała a pamięć długotrwała. Dowody odrębności systemów pamięci krótkotrwałej i długotrwałej. Pozycja wyrazów na liście a ich odtwarzanie dla różnych warunków kodowania i odtwarzania.
7. Uwaga selektywna. Przetwarzanie informacji, na którą kierowana jest uwaga, i informacji ignorowanej. Czynniki wpływające na selekcję.
8. Zadanie Stroopa jako narzędzie badania uwagi selektywnej, procesów automatyzacji i kontroli poznawczej.
9. Teoria poziomów przetwarzania. Eksperyment Craika i Lockharta.
10. Zasada specyficzności kodowania. Rozpoznawanie a odtwarzanie. Kiedy odtwarzanie jest lepsze od rozpoznawania: eksperyment Tulvinga i Thomsona. Pamięć zależna od stanu.
11. Interferencja w wydobywaniu informacji z pamięci.
12. Rozumowanie w warunkach niepewności. Heurystyki i błędy w szacowaniu prawdopodobieństwa. Eksperymentalne badanie wnioskowań probabilistycznych na przykładzie badań nad heurystykami reprezentatywności i dostępności. Teorie wyjaśniające błędy rozumowania statystycznego.
13. Rozumowanie dedukcyjne. Rozumowanie sylogistyczne i warunkowe. Błędy w rozumowaniach dedukcyjnych i ich przyczyny. Rozumowanie warunkowe w świetle badań z użyciem „zadania selekcyjnego” Wasona.
14. Rozwiązywanie problemów. Typy problemów. Heurystyki w rozwiązywaniu problemów. Fazy rozwiązywania problemów. Przeszkody w rozwiązywaniu problemów. Czynniki sprzyjające znajdowaniu rozwiązania.
15. Test zaliczeniowy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student
1) zna terminy i pojęcia, techniki badawcze, idee teoretyczne oraz ustalenia psychologii poznawczej w zakresie uwzględnionym w programie;
2) potrafi ze zrozumieniem i krytycyzmem czytać doniesienia z badań dotyczących procesów i reprezentacji poznawczych – identyfikować i zwięźle opisywać strukturę eksperymentów, analizować ustalenia empiryczne w perspektywie teorii, konfrontować wyniki badań z oczekiwaniami wypływającymi z teorii, konfrontować różne teorie przez odnoszenie do nich ustaleń empirycznych;
3) potrafi odnosić wiedzę o procesach i reprezentacjach poznawczych do problemów praktycznych i sytuacji pozalaboratoryjnych.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest wynik w teście wyboru sprawdzającym rozumienie terminów, znajomość metod, teorii i ustaleń psychologii poznawczej w zakresie objętym programem oraz umiejętność odnoszenia poznanych prawidłowości do problemów o charakterze praktycznym.
Literatura
Anderson, J.R. (1998). Uczenie się i pamięć: integracja zagadnień. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1 (s. 339-510). Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Grabowska, A., Jaśkowski, P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 (s. 581-642). Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Lewicka, M. (2000). Myślenie i rozumowanie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 (s. 275-316). Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Piotrowski, K.T., Stettner, Z., Orzechowski, J., Balas, R. (2009). Jak działa pamięć robocza? W: J. Orzechowski, K.T. Piotrowski, R. Balas, Z.
Stettner (red.), Pamięć robocza (s. 25-46). Warszawa: Wyd. SWPS Academica.
Rosch, E. (1978/2007). Zasady kategoryzacji. W: Z. Chlewiński (red.). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku (s. 409-430). Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Tyszka, T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Zakres stron został podany w szczegółowym programie ćwiczeń oraz w materiałach do wykładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: