Płeć i sport 08-SODU-PSP
1. Wprowadzenie – sport jako obszar analizy (różnicy) płci i porządku płciowego.
2. Historia sportu z perspektywy płci.
3.Praktyki reprodukujące dychotomię płci: testy płci – transseksualność w sporcie – hiperandrogenizm.
4. Gender gap - trzymanie kobiet na dystans.
5. Sporty kobiece vs. sporty męskie.
6. Dyskursywne uprawomocnienia istniejącego porządku płci w sporcie.
7. Upolitycznienie problematyki płci w sporcie.
8. Finansowy wymiar nierówności płci.
9. Medialne (re)konstruowanie granic płci (cz. 1)
10. Medialne (re)konstruowanie granic płci (cz.2)
11. Ewolucja stroju sportowego (emancypacja vs. reprodukcja)
12. Sport i męska więź – koncepcja homospołeczności.
13. Problem molestowania seksualnego w sporcie.
14. Mniejszości seksualne w sporcie.
15. Dyskusja wokół podziału płciowego w sporcie – stanowiska, argumenty, propozycje.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
1.zna najważniejsze koncepcje dotyczące reprodukowania porządku płciowego w sporcie
2.wylicza obszary zróżnicowania płciowego w sporcie
3.opisuje sytuację kobiet w sporcie (uwzględniając wymiar historyczny, społeczny i polityczny)
4.odtwarza dyskurs dotyczący podziału płciowego w sporcie
5.wskazuje przypadki i narzędzia kwestionowania istniejącego podziału płci
6.rozpoznaje praktyki instytucjonalne służące reprodukowania porządku płciowego
7.korzysta z poznanych pojęć i koncepcji dla opisywania i interpretacji wydarzeń sportowych z perspektywy płci.
8.krytycznie analizuje sportowe przekazy medialne
9.jest wrażliwy na dylematy i napięcia związane odnoszące się do kwestii płci w sporcie
Kryteria oceniania
Przygotowanie raportu z analizy medialnej wiadomości sportowych (zadanie grupowe) oraz napisanie eseju na wybrany temat.
Literatura
Jakubowska H. (2008). Medialne wizerunki sportowego ciała – (re)konstrukcja gender? [w:] J.Bator, A.Wieczorkiewicz (red.). Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem a tekstem. Warszawa: Wydawnictwo IFiS.
---------------- (2009). Sport jako pole (re)produkowania płci kulturowej, [w:] T.Sahaj (red.). Pogranicza współczesnego sportu. Ujęcie społeczne. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego.
----------------- (2012). Zasady wynagradzania w sporcie w kontekście idei sprawiedliwości i równości płci. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” nr 1/2012
Kluczyńska U. (2011). Konstruowanie relacji między rodzajami w sporcie. Analiza telewizyjnych wiadomości sportowych. [w:] K.Slany, B.Kowalska, M.Ślusarczyk (red.). Kalejdoskop genderowy. Kraków: WUJ.
Kłodecka-Różalska J. (red.). (2003). Sportsmenka – kobietą sukcesu. Korzyści i bariery aktywności sportowej kobiet. Warszawa: PSSK Media, eros, przemoc. (2003).Wybór, wstęp i opracowanie Andrzej Gwódź. Kraków: UNIVERSITAS.
Myśliwy D. (2011). Kobiety na igrzyskach olimpijskich. [w:] K.Slany, B.Kowalska, M.Ślusarczyk (red.). Kalejdoskop genderowy. Kraków: WUJ.
Rogowski Ł., Skrobacki R. (2011). Społeczne zmagania ze sportem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych.
Sahaj T. (2004), Kobiety we współczesnym sporcie, „Sport Wyczynowy”, nr 1-2, ss. 47-54.
---------- (2006), Kobiety na boisku i widowni, „Sport Wyczynowy”, nr 5-6, ss. 55-63.
----------- (red.). (2009). Pogranicza współczesnego sportu. Ujęcie społeczne. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego.
Socha T., Bergier J. (red.) (2009). Sport kobiet w Polsce – stań badań. Warszawa: Krajowa Federacja Sportu dla Wszystkich; Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Socha T. (2002). Sport kobiet. Historia – teoria– praktyka. Warszawa: Centralny Ośrodek Sportu.
Flintoff A., Scarton S. (eds.). (2002). Gender and Sport: A Reader. London and New York: Routledge.
Hargreaves J. (1994), Sporting Females: Critical Issues in the History and Sociology of Women’s Sports, New York: Routledge.
Messner M. (2002). Taking the field. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: