Procedury badań ewaluacyjnych 08-SODU-PBE
Dzięki kursowi student poznaje wiedzę z zakresu terminologii, celów i rodzajów ewaluacji, specyfikę badań ewaluacyjnych, różne rodzaje modeli i procedur postępowania badawczego w ewaluacji oraz społeczną rolę ewaluatora w ramach różnych modeli badawczych. Dodatkowym celem kursu jest także wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy socjologicznej w badaniach ewaluacyjnych.
W trakcie ćwiczeń towarzyszącym wykładom studenci biorą udział w procesie projektowania, organizowania i prowadzania badania ewaluacyjnego w zespole badawczym: uczą się jak sformułować cele i problematykę badania ewaluacyjnego, opracowywać wskaźniki ewaluacji, korzystać z dostępnych źródeł zastanych, planować własne techniki pozyskiwania danych oraz jak napisać raport z przeprowadzonej ewaluacji. Studenci rozwijają także swoje umiejętności świadomego wyboru schematu postępowania badawczego w ewaluacji i świadomości owego wyboru oraz swoją umiejętność pracy w zespole.
Szczegółowa tematyka zajęć:
1. Pojęcia z zakresu badań ewaluacyjnych, cele i rodzaje ewaluacji
2. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych
3. Specyfika badań ewaluacyjnych i społeczna rola ewaluatora
4. Modele i schematy badań ewaluacyjnych i ich zastosowanie w praktyce
5. Zastosowanie socjologicznych narzędzi badawczych w badaniach ewaluacyjnych
6. Rodzaje projektów i programów podlegających ewaluacji
7. Projektowanie ewaluacji, konstrukcja wskaźników
8. Rola danych zastanych w badaniach ewaluacyjnych
9. Przeprowadzanie badania ewaluacyjnego
10. Przygotowywanie raportu z badań ewaluacyjnych (adresaci, struktura, język)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Posiada wiedzę z zakresu terminologii i rodzajów ewaluacji (K_W09);
2. Zna różne rodzaje modeli i procedur postępowania badawczego w ewaluacji (K_W09, K_U04);
3. Wykorzystuje wiedzę socjologiczną w badaniach ewaluacyjnych (K_U01, K_U03, K_U05);
Planuje badanie ewaluacyjne w zespole badawczym (K_K01, K_U08, K_U12, K_U16, K_U 18, K_K05, K_K08);
Korzysta ze źródeł zastanych (K_K01, K_K07);
Opracowuje wskaźniki ewaluacji dla badania ewaluacyjnego w zespole badawczym (K_(U18, K_U08, K_U12, K_K01, K_K05);
Przeprowadza badanie ewaluacyjne w zespole badawczym (K_U18, K_K01)
Zna zasady i opracowuje raport końcowy z badania ewaluacyjnego (K_U08, K_U19, K_K01)
Współpracuje w zespole (K_K01)
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem ustnym składającym się z dwóch elementów: 1.obrony badania ewaluacyjnego realizowanego podczas ćwiczeń, 2. sprawdzenie wiedzy dotyczącej treści wykładów i proponowanej literatury.
Ocenianie podczas ćwiczeń: ocena udział w dyskusjach, ocena zaangażowanie w poszczególne etapy badania ewaluacyjnego, ocena złożonego raportu z postępowania badawczego.
Kryteria oceny:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Babbie E., 2004, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, r.12.
Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2010.
Brzezińska A., 2004, Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia, w: Brzezińska A., Eliasz A., (red.) Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej. Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa.
Boulmetis J., Dutwin P., 2005, The ABCs of Evaluation. Timeless Techniques for Program and Project Managers. 2nd Edition. John Wiley& Sons Inc., San Francisco.
Frieske K.W., Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Wydawnictwa UW, Warszawa 1990.
Frankfort – Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S–ka, Poznań 2001.
Korporowicz L., 1997, Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa
Korporowicz L., 2001, Ewaluacja i społeczeństwo, w: Hałas E. (red.) Rozumienie zmian społecznych, TN KUL, Lublin
Kostera M., Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.
Scriven M., 2007, Evaluation Research, w: Outhwaite W., Turner S.P. (eds.), The SAGE Handbook of Social Science Methodology, SAGE, London, ss. 523-546
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Sitek W., Między rynkiem a civil society, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007.
Spaulding D.T., 2008, Program Evaluation in Practice. Core Concepts and Examples for Discussion and Analysis, John Wiley& Sons Inc., San Francisco.
Stufflebeam D.L., Madaus G.F., Kellaghan T., 2002, Evaluation Models. Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Second Edition, Hew York-Boston-Dordrecht-London-Moscow, Kluwer Academic Publishers,
Stufflebeam D.L., Shinkfield J., 2007, Evaluation Theory, Models, and Applications, Wiley & Sohns Inc., San Francisco.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: