Metodologia nauk społecznych 08-SODU-MNS
Wykłady mają dostarczać podstawowej wiedzy z zakresu budowy wytworów poznania naukowego oraz metod i procedur badawczych. Studenci rozumieją: istotę nauk społecznych; różnicę pomiędzy naukami przyrodniczymi i społecznymi; specyficzność różnych procedur stosowanych w nauce; specyficzność metodologiczną nauk historycznych.; filozoficzne aspekty badań naukowych.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia STUDENT:
Rozumie podstawowe problemy metodologiczne współczesnej nauki, ze szczególnym uwzględnieniem nauk społecznych
Prawidłowo charakteryzuje specyfikę socjologii w systemach klasyfikacji nauk
Potrafi dostrzec relację między teorią a badaniami empirycznymi
Dostrzega poznawcze ograniczenia nauk społecznych
Rozumie konsekwencje przyjęcia określonej orientacji badawczej
Interpretuje wyniki badań socjologicznych
Prawidłowo dobiera wskaźniki
Umie określić poziom pomiaru
Umie zastosować schematy wyjaśniania i przewidywania
Potrafi być odpowiedzialny za powierzone mu zadania
Literatura
J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1973; E. Nagel , Struktura nauki, Warszawa 1970; Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001; T.Benton, I. Craib, Filozofia nauk społecznych, Wrocław 2003; A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006; S. Nowak, Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970.
Recommended
reading: J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1973; E. Nagel , The Structure of Science, London 1960; Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001; T.Benton, I. Craib, Philosophy of Social Science: Philosophical Foundations of Social Thought, Palgrave, New York, Basingstoke 2001; A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006; . S. Nowak, Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: