Badanie i promocja organizacji 08-SODU-BPO
1. Zajęcia organizacyjne. Promocja jako zjawisko społeczne i element działań marketingowych. Podstawowe klasyczne i niestandardowe formy promocji.
2. Ilościowe i jakościowe techniki badań marketingowych. Badania panelowe i syndykatowe.
3. Tożsamość, pozycjonowanie, rewitalizacja marki.
4. Otoczenie marketingowe i segmentacja rynku.
5. Grywalizacja.
6. Ilościowe badania wizerunku marki – dyferencjał semantyczny.
7. Jakościowe badania wizerunku marki - techniki projekcyjne.
8. Marketing narracyjny.
9. Marketing zmysłowy.
10. Marketing internetowy.
11. Obserwacja, mystery shopping, shadowing.
12. Testy konsumenckie.
13. Zaliczenie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozpoznaje i nazywa różne odmiany działań promocyjnych.
Tworzy własne propozycje kampanii promocyjnych.
Wykorzystuje wiedzę socjologiczną w interpretacji kampanii promocyjnych.
Jest świadomy wpływu kampanii promocyjnych na funkcjonowanie organizacji.
Korzysta z nabytej wiedzy socjologicznej, metodologicznej i statystycznej przy planowaniu procesu badawczego konkretnej organizacji.
Planuje proces badawczy w sposób spójny, logiczny i poprawny metodologicznie, w odniesieniu do konkretnej organizacji
Realizuje proces badawczy w odniesieniu do konkretnej organizacji.
Współpracuje w zespole.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowywanego w grupach 3-4 osobowych projektu dotyczącego promocji wybranej organizacji. Projekt powinien dotyczyć dowolnej realnie istniejącej organizacji (korporacji, instytucji samorządowej, organizacji pozarządowej, sieci sklepów, instytucji kultury, instytucji edukacyjnej etc.). Każda z grup projektowych, najpóźniej do połowy listopada, musi skonsultować z prowadzącymi wybraną organizację i uzyskać zgodę na taki wybór.
Każdy z projektów powinien zawierać:
(a) Opis wybranej organizacji (historia, struktura, cele i zakres działania etc.) dokonany na podstawie materiałów publikowanych przez organizację i/lub rozmów z jej interesariuszami [2-4 stron].
(b) Diagnozę obecnej sytuacji organizacji (otoczenie marketingowe) [3-5 stron]
(c) Opis i analiza dotychczasowych działań podejmowanych przez organizację (tożsamość organizacji, marketing mix, standardowe i niestandardowe formy promocji) wraz ze wskazaniem na pozytywne i negatywne aspekty tych działań [8-10 stron]
(d) Własną propozycję przyszłych działań organizacji (z wykorzystaniem technik poznanych podczas zajęć) [8-10 stron]
(e) Zaprojektowanie badań i narzędzi badawczych służących diagnozie obecnej sytuacji organizacji oraz ocenie skuteczności proponowanych działań [5-8 stron]
Wymogi formalne: czcionka 12pkt, interlinia 1,5, format .doc lub .docx. Projekt należy przesyłać na adresy mailowe prowadzących w uzgodnionym później terminie. Każdy dzień opóźnienia = ocena niżej.
UWAGA! Praca powinna mieć charakter autorski i twórczy i być przygotowana w oparciu o własne analizy i pomysły. Korzystanie z materiałów internetowych, w inny sposób, niż na zasadzie ilustracji/przykładu, skutkuje oceną niedostateczną oraz poinformowaniem o plagiacie Dyrekcji Instytutu.
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest nieprzekroczenie dopuszczalnej liczby nieobecności. Możliwe jest opuszczenie bez konsekwencji 2 zajęć (bez względu na przyczynę). W przypadku 3. i 4. nieobecności konieczne jest ich odrobienie w terminach dyżurów prowadzącego zajęcia, na których było się nieobecnym. Więcej jak 4 nieobecności (poza wyjątkowymi przypadkami, rozpatrywanymi indywidualnie) uniemożliwiają przystąpienie do zaliczenia. UWAGA!: Pilnowanie liczby opuszczonych zajęć jest obowiązkiem studentów, a nie wykładowców. Nieobecności muszą zostać odrobione najpóźniej na tydzień przed terminem zaliczenia.
W ciągu semestru studenci będą zobowiązani do zrealizowania 7 zadań domowych, dotyczących treści prezentowanych podczas zajęć. Zadania domowe powinny być przesyłane na adresy mailowe obu prowadzących min. dzień przed kolejnymi zajęciami. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest indywidualne zrealizowanie przez każdego studenta wszystkich zadań i ich pozytywne zaliczenie przez prowadzących. Zadania domowe zastępują przygotowywanie się do zajęć na podstawie tekstów obowiązkowych.
Osoby studiujące według indywidualnej organizacji studiów są zobowiązane do poinformowania o tym prowadzących, najpóźniej podczas 3. zajęć w ciągu semestru. IOS zwalnia z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, student musi jednak w tych przypadkach odrobić wszystkie nieobecności podczas dyżurów prowadzących (odrabianie powinno odbywać się w częściach, przynajmniej raz w miesiącu, a nie całościowo pod koniec semestru).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
• Baker Michael J., Hart Susan J. (red.), „The Marketing Book”, Burlington 2008.
• Black Sam, „Public relations”, Kraków 2001.
• Cialdini Robert B., „Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka”, Gdańsk 2008.
• Evans Liana, „Social media marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych”, Gliwice 2011.
• Hughes Mark, „Marketing szeptany. Z ust do ust. Jak robić szum medialny wokół siebie, firmy, produktu”, Warszawa 2008.
• Jabłoński Wojciech, „Kreowanie informacji. Media relations”, Warszawa 2007.
• Jupowicz-Ginalska Anna, „Marketing medialny”, Warszawa 2010.
• Konkol Sebastian, „Marketing mobilny”, Gliwice 2010.
• Kotler Philip, „Marketing”, Poznań 2005.
• Kotler Philip, Kartajara Herwaman, Setiawan Iwan, „Marketing 3.0”, Hoboken 2010.
• Makarenko Vadim, „Tajne służby kapitalizmu”, Kraków 2008.
• Mistewicz Eryk, „Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają”, Gliwice 2011.
• Moilanen Teemu, Rainisto Seep, „How to Brand Nations, Cities, Destinations”, Trowbridge 2009.
• Nikodemska-Wołowik Anna Maria, „Klucz do zrozumienia nabywcy: jakościowe badania marketingowe”, Warszawa 2008.
• Sadowski Michał, „Rewolucja social media”, Gliwice 2013.
• Sitek Wojciech, „Między rynkiem a civil society. Konteksty badań socjologicznych”, Warszawa 2007.
• Solomon Michael R, Marshall Greg W., Stuart Elnora W., „Marketing: Real People, Real Choises”, Upper Saddle River 2008.
• Underhill Paco, „Dlaczego kupujemy? Nauka o robieniu zakupów. Zachowania klienta w sklepie”, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: