Socjologia Internetu 08-SODL-SOI
1. Podstawowe możliwości i zasady komunikacji w Internecie. Przemiany języka pod wpływem Internetu. Blogi i mikroblogi jako forma komunikacji w Internecie.
2. Internet jako przestrzeń wymiany.
3. Społeczności Internetowe. Facebook jako przykład społeczności.
4. Tożsamość w Internecie. Gry komputerowe i internetowe jako forma kreowania tożsamości.
5. Cyfrowe wykluczenie – wymiany i sposoby jego likwidowania. Umiejętności i kompetencje cyfrowe. Edukacja w Internecie.
6. Internet a gospodarka, marketing internetowy.
7. Internet a państwo i polityka. Wpływ Internetu na przemiany demokratyczne na świecie.
8. Etyczne aspekty Internetu. Kształtowanie etyki internetowej na przykładzie Wikipedii.
9. Prawne aspekty Internetu, modyfikacje prawa autorskiego w Internecie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Rozumie makrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania Internetu w społeczeństwie ponowoczesnym
2. Zna i rozumie specyfikę zjawisk społecznych zachodzących w Internecie
3. Potrafi opisać zjawiska internetowe korzystając z charakterystycznych dla nich pojęć
4. Interpretuje zwrotny wpływ Internetu na życie społeczne i jego przemiany
5. Tworzy projekty społeczne realizowane za pośrednictwem Internetu
6. Potrafi korzystać ze źródeł internetowych w celu przeprowadzania analiz socjologicznych
7. Jest uwrażliwiony na etyczne i prawne aspekty użytkowania Internetu
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa i jej obrona
Literatura
Bakardjieva M., „Internet Society. The Internet in Everyday Life”, London, Thousand Oaks, New Dehli 2005.
Banks M.A., „On the Way to the Web. The Sercret History of the Internet and its Founders”, New York 2008.
Burges J., Green J., „Youtube. Wideo online i kultura uczestnictwa”, Waszawa 2011
Castells M., „Społeczeństwo sieci”, Warszawa 2008.
Castells M., Himanen P., „Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu”, Warszawa 2009.
Chadwick A., Howard P.N., „Routledge Handbook of Internet Politics”, London, New York 2009.
Consalvo M., Ess C., „The Handbook of Internet Studies”, Chichester 2011.
„Diagnoza Społeczna”, http://www.diagnoza.com
Filiciak M., „Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej”, Warszawa 2006.
Filiciak M. i in., „Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwi w kulturze”, http://wyborcza.pl/0,104532.html
Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A., „Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści”, http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl
Frąckiewicz E., „Marketing internetowy”, Warszawa 2006.
Halavais A., „Search Engine Society.”, Cambridge, Malden 2009.
Hofmokl J., „Internet jako nowe dobro wspólne”, Warszawa 2009.
Keen A., „Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę”, Warszawa 2010.
Kulesza J., „Ius internet. Między prawem a etyką”, Warszawa 2010.
Lessig L., „Wolna kultura”, http://www.futrega.org/wk
Levinson P., „Nowe nowe media”, Kraków 2010.
Luterek M., „E-government. Systemy informacji publicznej”, Warszawa 2010.
Lipszyc J. (red.), „Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia”, http://nowoczesnapolska.org.pl/2012/01/20/edukacja-medialna-i-informacyjna-raport-otwarcia
„Studia Socjologiczne”, nr 3/2007
Van Dijk J., „Społeczne aspekty nowych mediów”, Warszawa 2010.
Witte J.C., Mannon S.E., „The Internet and Social Inequalities”, New York, London 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: