Społeczna odpowiedzialność biznesu 08-SODL-SOB
1. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) – wprowadzenie (rozwój idei, definicje, obszary kluczowe)
2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.
3. Normy i standardy CSR
4. Narzędzia CSR (marketing społeczny, marketing zaangażowany społecznie, programy etyczne, eko-znakowanie, znakowanie społeczne, inwestycje odpowiedzialne społeczne i inne)
5. Marketing społeczny – rozwój, definicje, odróżnienie od pojęć pokrewnych, marketing społeczny vs. marketing komercyjny, obszary zastosowań
6. Kampanie społeczne jako narzędzie marketingu społecznego. Etapy przygotowania kampanii społecznej.
7. Reklama społeczna. Reklama społeczna vs. reklama komercyjna. Studia przypadków.
8. Dobre i złe praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności . Studia przypadków.
9. Rzeczywistość wirtualna a CSR.
10. Badanie, raportowanie i ocena CSR.
11. Współczesne wyzwania i dylematy CSR.
12. Postawy wobec CSR w Polsce. Perspektywy rozwoju.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. definiuje koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju
2. odtwarza ideę rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu
3. wskazuje normy i standardy dotyczące CSR
4. zna narzędzia wykorzystywane w CSR oraz obszary ich zastosowań
5. ocenia i analizuje praktyki CSR
6. planuje i opracowuje realizację kampanii społecznych
7. rozpoznaje dylematy i wyzwania związane z CSR
8. jest wrażliwy na problemy społeczne o zasięgu regionalnym i globalnym
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z wykładów oraz projekt kampanii społecznej z konwersatorium
Literatura
• Adamczyk J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Warszawa: PWE.
• Bonikowska M., Grewiński M. (red.). (2011). Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
• Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. (2011). Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym. Łódź: CSR Impact i ODE Źródła.
• Laszlo, C., (2008). Firma zrównoważonego rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
• Maison D., Wasilewski P. (2002). Propaganda dobrych serc czyli rzecz o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
• Paliwoda-Matiolańska A. (2009). Odpowiedzialność Społeczna w Procesie Zarządzania Przedsiębiorstwem Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
• Żemigała M. (2007). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji. Warszawa: Wolters Kluwer.
• raporty dotyczące CSR w Polsce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: