Praktyki kulturowe 08-SODL-PRK
Podstawowym celem wykładu jest zapoznanie studentów z pojęciem praktyk kulturowych, a więc z kategorią opisującą procesy tworzenia, przekształcania i reprodukowania kultury w codziennych działaniach każdego z nas. W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną zarówno tradycje definiowania praktyk kulturowych oraz ich badania, jak i konkretne przejawy praktyk oraz sposoby ich zakorzenienia w życiu społecznym. Szczególnie interesować nad będzie to, jak praktyki kulturowe obecne są w takich aspektach naszej codzienności, jak: cielesność; materialność; przestrzeń, czas . Nie mniej istotne będzie analizowanie takich przejawów praktyk kulturowych, jak: komunikowanie, wyrażanie siebie (styl życia); podtrzymywanie porządku (rytuały i nawyki), kontestowanie porządku czy konsumpcja kulturowa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zdobycie wiedzy na temat tego czym są praktyki kulturowe, jakie jest ich znaczenie w życiu społecznym oraz jak i po co bada się je w obrębie socjologii
2. Zdobycie wiedzy na temat zwrotów kulturowych w socjologii.
3. Zdobycie umiejętności rozpoznawania źródeł, sensów i konsekwencji współczesnych praktyk kulturowych.
4. Zdobycie umiejętności rozumienia związków pomiędzy przemianami porządku społecznego, a tym przeobrażeniami życia codziennego jednostek.
5. Zdobycie wiedzy na temat tego, jak zmienia się współczesny porządek kulturowy.
Kryteria oceniania
WARUNKI ZALICZENIA:
Forma zaliczenia: egzamin.
Zasady zaliczenia: student(ka) wybiera jedną z trzech poniżej opisanych form zaliczenia:
1. egzamin pisemny(ustny) z treści przekazywanych w trakcie wykładu. Zagadnienia będą podawane po każdym z zakończonych wykładów, a ich pełna lista zostanie podana najpóźniej na dwa tygodnie przed egzaminem.
2. monografia praktyki: student(ka) wybiera jedną praktykę kulturową, którą bada przez co najmniej tydzień (badanie polega na obserwowaniu jej przebiegu, dokumentowaniu przez pomocy notatek, zdjęć lub filmów, na przeprowadzaniu rozmów na jej temat z osobami uczestniczącymi w niej), a następnie dostarcza raport z przebiegu analiz. Raport powinien zawierać: (I) opis przebiegu praktyki, kontekstu, w którym ma ona miejsce, identyfikację obecnych w niej aktorów, wykorzystywanych przez nich narzędzi, znaczeń, jakie jej nadawały osoby, które ją podejmowały, emocji, jakie ona wywoływała, interakcji, jakie w jej trakcie się pojawiały, czynników ją zakłócających, konfliktów, jakie ona rodziła itd. (II) Raport powinien zawierać też odpowiedzi na następujące pytania: dlaczego analizowana praktyka jest podejmowana?; dlaczego przebiega ona w taki, a nie inny sposób?; skąd realizujące ją osoby wiedzą, w jaki sposób działać?; czy praktyka ta wyglądała kiedyś inaczej?. (III) Wymogi techniczne: minimum 10 stron wystandaryzowanego tekstu, autorski charakter, bibliografia oraz przypisy. (IV) Raport należy przesłać do 22.06.19 na adres krajewski@post.com albo krajak@amu.edu.pl . Opóźnienia w dostarczaniu prac będą karane obniżaniem oceny.
3. Praca zaliczeniowa. Sporządzenie pracy (w formie tekstowej, wizualnej, audialnej lub mieszanej), która byłaby odpowiedzią na jeden z tematów podawanych w trakcie pierwszego wykładu. Merytoryczne i techniczne wymagania dotyczące prac: (i) samodzielny charakter (a. praca stworzona przez autora/kę, b. zawierająca przemyślenia autora/ki, c. wnosząca coś nowego do analizowanej problematyki, d. taka, z której autor/ka i czytelnik dowiadują się czegoś nowego i interesującego); (ii) w przypadku prac tekstowych: od 5 do 7 strony znormalizowanego tekstu, bibliografia oraz przypisy. (iii) preferuję prace, które twórczo wykorzystują a. treść wykładów, b. lektury dotyczące problematyki wykładów, c. wyobraźnię i zdolność do krytycznego myślenia autora/ki, d. inwencję i pomysłowość w odniesieniu do formy ujmowania wybranego tematu. Pracę należy przesłać do 22.06.19 na adres krajewski@post.com albo krajak@amu.edu.pl. Opóźnienia w dostarczaniu prac będą karane obniżaniem oceny.
Literatura
• Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Borowska-Bogunia M.(red.), Warszawa, 2009
• Bohme H., Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności, Warszawa, 2012
• Bourdieu P., Szkic teorii praktyki: poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, Warszawa, 2007;
• Bourdieu P., Rozum praktyczny. O teorii działania, Kraków, 2009;
• Calhoun C.J., Sennett R.; Practicing culture, Londyn, 2007
• Couldry N., Media, society, world : social theory and digital media practice, Cambridge, 2012
• Crary J., Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, Warszawa, 2009
• de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynależć codzienność. Mieszkać, gotować, Kraków, 2011
• de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków, 2008 ;
• Drozdowski R. Fatyga B. Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T., Praktyki kulturalne Polaków, Toruń, 2014
• Fleury L., Sociology of culture and cultural practices : the transformative power of institutions, Lanham, Maryland, 2014
• Hakim C., Nowe reguły. Portale randkowe, romanse pozamałżeńskie i siła erotyki, Warszawa, 2014
• Kaufmann J.C, Ego. Socjologia jednostki, Warszawa, 2004;
• Kitchin R., Code/space: Software and Everyday Life, Palo Alto, 2011.
• Krajewski M., Są w życiu rzeczy…Szkice z socjologii przedmiotów, Warszawa, 2013
• Krajewski M., Dyskretna Niezgoda. Opór i kultura materialna, Kultura współczesna, 2/2010
• Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, Toruń, 2012;
• Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie., Rewers E. (red.), Warszawa, 2014
• Lupton D., Digital sociology, Londyn, 2015
• Między rutyną a refleksyjnością: praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Maślanka T, Strzyczkowski K., Warszawa, 2012;
• Praktyki cielesne, Kurczewski J. (red), Warszawa, 2007;
• Reckwitz A., Toward a Theory of Social Practices. A Development in Culturalist Theorizing, European Journal of Social Theory, 5(2)/2002, str.243–263
• Stewart S., A sociology of culture, taste and value, Nowy Jork, 2014;
• Sztandar-Sztanderska K., Teoria praktyki i praktyka teorii: wstęp do socjologii Pierre'a Bourdieu, Warszawa, 2010;
• The Ashgate Research Companion to Border Studies, Waslt-Walter (red.), Londyn, 2016
• The Practice Turn in Contemporary Theory, Schatzki T.R. (red.), Londyn, 2010
• Turner S.T., The Social Theory of Practices Tradition, Tacit Knowledge and Presuppositions, Nowy Jork, 2013
• Turner S.T., Understanding the tacit, Nowy Jork, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: