Przygotowanie projektu badawczego 08-SODL-PPR
Konwersatoria mają na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy uzyskanej przez studenta podczas realizacji procesu dydaktycznego w ramach przedmiotów związanych z metodologią badań empirycznych. Najważniejszym celem uczestnictwa w tych zajęciach jest praca studenta na ćwiczeniach. Podczas nich zrealizowane badanie o celu poznawczym, którego celem jest synteza uzyskanego wcześniej dorobku. W badaniach realizowanych w podgrupach studenci będą samodzielnie planowali i przeprowadzali badania o charakterze ilościowym i jakościowym. Ćwiczenia te mają przygotować uczestników do samodzielnej realizacji badań z wykorzystaniem wielu metod i technik badawczych.Udział w konwersatoriach ma być ostatecznym przygotowaniem studenta do realizacji badań empirycznych niezbędnych przy tworzeniu pracy licencjackiej lub magisterskiej. Praca w czteroosobowych grupach pozwoli nabyć umiejętności koordynacji prac zespołu badawczego. Podczas przeprowadzania badań studenci będą mieli okazję zetknąć się realnymi problemami pojawiającymi się w momencie realizacji rozbudowanego projektu badawczego. Praca w grupach będzie wymagała aktywności we wszystkich etapach procesu badawczego: tworzenia problemów badawczych i hipotez, wyboru metod i technik, doboru próby, realizacji badań oraz tworzenia raportu.
Tematyka zajęć obejmuje etapy realizacji badań ilościowych i jakościowych o celu zarówno poznawczym jak i praktycznym. Począwszy od tworzenia planu badania lub oferty poprzez wyjaśnienie reguł tworzenia problemów badawczych, hipotez, operacjonalizacji, tworzenia narzędzi nadawczych, po fazę realizacji badań oraz raportowania uzyskanych wyników. Przekazywany materiał został opracowany na podstawie własnych badań ilościowych oraz jakościowych realizowanych przez autora. Wiedza ta ma ściśle praktyczny charakter jest dorobkiem zderzenia metodologicznych dyrektyw opisanych w literaturze przedmiotu z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi efektywnego wykorzystania tej wiedzy.Umiejętności nabyte podczas tworzenia projektu badawczego są również istotnym wkładem w tworzeniu kompetencji wykorzystanych do realizacji badań komercyjnych w ramach przyszłej lub obecnej pracy zawodowej studenta.
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.
D. Maison, zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.]
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000
J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001
R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985
J. Włodarek, M. Ziółkowski, Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa - Poznań 1990
M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,
P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004
A. Sułek, Eksperyment w badaniach społecznych, Warszawa 1979.
A. Sułek (oprac.), Metody analizy socjologicznej. IS UW, Warszawa 1986
A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, wybór tekstów, Warszawa 1979,
A. Sułek, K. Nowak, A. Wyka Poza granicami socjologii ankietowej, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: