Opinia publiczna i media 08-SODL-OPM
Zagadnienia omawiane na zajęciach:
1. Definicja opinii publicznej. Problemy definicyjne. Funkcje opinii publicznej.
2. Pojęcie klimatu opinii. Opisz mechanizm „spirali milczenia” w koncepcji E. Noelle-Neumann.
3. Aspekt psychologiczny „spirali milczenia”. Przedstaw opis prowadzonych na ten temat badań.
4. Pojęcie manipulacji. Przykłady manipulacji medialnych.
5. Niemanipulacyjne metody nacisku – perswazja, przymus, przemoc. Podobieństwa i różnice.
6. Opisz zjawisko mediatyzacji działalności politycznej. Podaj przykłady.
7. Wskaż różnice między sferą polityki a sferą medialną. Podaj przykłady.
8. Na czym polega marketyzacja sfery publicznej? Przedstaw i odnieś się do argumentów J. Golinowskiego.
9. Na czym polega zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting)? Opisz mechanizm zjawiska oraz jego przyczyny.
10. Opisz na czym polegają wzajemne relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami. Przedstaw schemat metodologiczny Manheima.
11. Wpływ nowych mediów na sferę publiczną. Przedstaw przykłady i opisz różnice miedzy tradycyjnymi i nowymi mediami.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
a) wymienia i definiuje kluczowe pojęcia z zakresu socjologii mediów i opinii publicznej
b) rozpoznaje i rozróżnia najważniejsze modele teoretyczne opinii publicznej
c) identyfikuje i charakteryzuje główne procesy, zjawiska i trendy opinii publicznej
d) opisuje i wyjaśnia wybrane procesy, zjawiska i trendy występujące w mediach i opinii publicznej
e)wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwane dane do opisu i wyjaśniania funkcjonowania mediów i opinii publicznej
f) wskazuje i analizuje przyczyny i przebieg zmian w opinii publicznej
analizuje i interpretuje teksty naukowe z zakresu socjologii opinii publicznej
g) posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań problemów z zakresu kształtowania opinii publicznej i mediów
h) potrafi badać podstawowe zjawiska dotyczące opinii publicznej
Kryteria oceniania
Metody:
konwersatoria lekturowe - praca z literaturą przedmiotu
analiza materiału video
Zaliczenie:
prezentacje przygotowane przez studentów
kolokwium pisemne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
a) E. Wnuk-Lipiński, Socjologia Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
b) S. Kuśmierski, Opinia publiczna: wprowadzenie do teorii, Wyd. WSE, Warszawa 1997.
c) S. Kuśmierski Teoretyczne problemy propagandy i opinii publicznej, Warszawa PWN 1980.
d) E. Młyniec, Opinia publiczna: wstęp do teorii, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2002.
e) C.H. Cooley, Social Organization: a Study of the Larger Mind, New York: Charles Scribner's Sons 1909.
f) G. Tarde, Opinia i tłum, nakł. Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1904.
g) A. Przestalski, Ferdinand Toennies o opinii publicznej, w: (red.). J. Włodarek, Między przeszłością a przyszłością , PWN Poznań 1998.
h) F. Toennies, Wspólnota i stowarzyszenie PWN 1988.
i) M. Rutkowski Kilka uwag o koncepcji jednostki ludzkiej u Jose Ortegi y Gasseta w: Studia filozoficzne 1984 (3).
m) W. Lippmann O opinii publicznej w: Zesz. Teoret.- Polit. Warszawa 1958, nr 1-2
n) J. Ortega Y Gasset Bunt Mas i inne pisma socjologiczne, PWN, Warszawa 1982.
o) J. Dewey, Reconstruction in Philosophy, New York 1950.
p) M. Gierula (red.), Władza, media, polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
r) Z. Pucek, J. Bierówka (red.), Media a opinie i postawy społeczne, Krakowskie Tow. Edukacyjne - Oficyna Wyd. AFM, Kraków 2011.
s) R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
t) Z. Gostkowski, P. Daniłowicz, (red.), Sondaże opinii społecznej: samowiedza współczesnych społeczeństw, Wyd. IFiS PAN, Łódź 2001.
u) A. Sułek, Sondaż Polski: przygarść rozpraw o badaniach ankietowych, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: