SF: Związki miłosne w dorosłości 08-PSDM-ZMD
Nadrzędnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu problematyki związków miłosnych w okresie dorosłości. W latach 80 XX wieku badania nad miłością stanowiły stosunkowo nowatorski obszar badawczy w psychologii, a samą miłość uważano za nieuchwytną i nie poddającą się naukowym analizom. W przeciągu kolejnych 30 lat liczba badań nad miłością gwałtownie wzrosła, a przedmiot dotychczasowych badań poszerzył się o nowe zagadnienia takie, jak kulturowe konteksty miłości oraz pożądanie i dobór partnerski. W ramach seminarium studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy dotyczącej teorii oraz metod badawczych z obszaru psychologii miłości. Realizowane w trakcie zajęć treści programowe są zarazem ukierunkowane na refleksyjne i krytyczne posługiwanie się wiedzą teoretyczną w rozwiązywaniu realnych problemów, a także na stworzenie okazji do osobistej refleksji nad związkami miłosnymi w życiu własnym oraz innych ludzi.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 Wymienia i objaśnia wybrane definicje pojęcia miłość.
EK2 Wymienia i tłumaczy najważniejsze teorie naukowe miłości (teorie biologiczne, style miłości romantycznej w ujęciu C. Hendrick i S. S. Hendrick, dwuskładnikowa teoria miłości R. J. Sternberga, model miłości wg Z. Rubina, miłość jako responsywność społeczna oraz prototypowe podejście do badania miłości).
EK3 Wskazuje i charakteryzuje najważniejsze metody badawcze, narzędzia badawcze do pomiaru miłości oraz aktualne kierunki badań w obszarze psychologii miłości, a także jest świadomy etycznych aspektów badań; dokonuje wyboru i zastosowania technik pomiarowych, które mogą wpłynąć na plan oszacowania, w warunkach odpowiednich do wykonywania wymaganej usługi.
EK4 Rozumie i nakreśla rolę współczesnych przemian obyczajowych w kontekście miłości.
EK5 Identyfikuje czynniki sprzyjające rozwojowi sympatii i miłości (dobór partnerski, atrakcyjność fizyczna i interpersonalna, zachowania wiążące w ujęciu A. Kuczyńskiej) oraz określa dane cechy charakterystycznych osób pojedynczych, grup, organizacji i warunków za pomocą odpowiednich metod.
EK6 Posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym.
EK7 Wskazuje i objaśnia różnice płciowe w związkach miłosnych.
EK8 Potrafi przygotować pracę naukową, korzystając ze źródeł literaturowych oraz potrafi pisać raporty w celu informowania klientów o wynikach oceny, usługi lub produktu, osiągnięć dotyczących usługi lub produktu, interwencji, oraz/i oceny, w warunkach odpowiednich do wykonywania wymaganej usługi.
EK9 Prezentuje pracę naukową na forum grupy
w sposób komunikatywny oraz zapewnia informacje zwrotne klientom, używając odpowiednich środków, w mowie i /lub audiowizualnych, w warunkach odpowiednich do wykonywania wymaganej usługi.
EK10 Potrafi współpracować w zespole podczas przygotowania prac naukowych oraz prezentowania ich na forum grupy, a także dostarcza klientom informacji w sposób umożliwiający spełnienie potrzeb i oczekiwań klienta.
EK11 Jest zdolny do refleksji nad związkami miłosnymi oraz odróżnia wiedzę potoczną od wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Test
Projekt
Prezentacja multimedialna
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura:
Aronson E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M., Chyrowicz, B., Poznaniak, W. (2008). Etyka zawodu psychologa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Fisher, H. (2017). Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Poznań: Wydawnictwo REBIS.
Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna, s. 531 – 535.
Olesiński, P. (2018). Psychologia kochania. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Pinker, S. (2015). Efekt wioski. Jak kontakty twarzą w twarz mogą uczynić nas zdrowszymi, szczęśliwszymi i mądrzejszymi. Kielce: Wydawnictwo Charaktery.
Sternberg, R. J., Weiss, K. (2007). Nowa psychologia miłości. Taszów: Biblioteka Moderatora.
Szarota, P. (2011). Anatomia randki. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA.
Wojciszke, B. (2010). Psychologia miłości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: