WF: Psychologia miłości 08-PSDM-PMI
1) Miłość i związek miłosny – definicje. Opisowe modele miłości: teoretyczny model miłości Johna Lee i trójczynnikowa koncepcja miłości R. Sternberga
2) Miłość funkcjonalna i dysfunkcjonalna: ujęcie fenomenologiczno-behawioralne. Narzędzia badawcze do pomiaru miłości.
3) Biologia miłości: neuroanatomiczne i temperamentalne podłoże miłości. Miłość w medycynie i psychopatologii.
4) Zdolność do doświadczania miłości w paradygmatach psychologicznych – wprowadzenie . Ujęcie ewolucyjne vs ujęcie społeczno-kulturowe (interakcyjne i feministyczne). Miłość kobieco-kobieca, kobieco-męska i męsko-męska w ujęciu ewolucyjnym i ujęciu feministycznym.
5) Humanistyczny potencjał kochania – miłość w piramidzie potrzeb A. Maslowa, miłość jako wyraz spójności jednostki wg C. Rogersa, miłość jako sztuka u E. Fromma. Humanizm a miłość homoseksualna.
6) Psychoanaliza miłości – zdolność do miłości w klasycznej psychoanalizie oraz zdolność do miłości a poziom organizacji osobowości. Psychoanalityczne interpretacje homoseksualizmu.
7) Miłość w teoriach nawiązujących do myśli analitycznej. Miłość jako przywiązanie, partner relacji miłosnej jako bezpieczna przystań. Miłość jako zdolność rozwijająca się na przestrzeni życia wg E. Eriksona.
8) Miłość a paradygmat poznawczo-behawioralny. Miłość jako nawyk. Miłość w modelu ABC i schematach poznawczych.
9) Miłość w psychologii narracyjnej. Miłość jako historia. Poziomy narracji miłosnych. Tożsamość narracyjna a zdolność do miłości.
10) Miłość w modelach fenomenologiczno-behawioralnych vs miłość w paradygmatach psychologicznych. Rozwojowe ujęcie modelu miłości R. Sternberg. Diagnoza funkcjonalnych i dysfunkcjonalnych aspektów miłości oraz poziomu zdolności do kochania jednostki.
11) Związki miłości z seksualnością. Miłość a płeć, tożsamość płciowa, rola płciowa, preferencje i realizacja seksualna.
12) Kobieco-kobiece, kobieco-męskie i męsko-męskie relacje miłosne. Potrzeba seksualna wynikająca z namiętności. Doświadczanie intymności a płeć i orientacja. Zdolność do zaangażowania osób hetero- i homoseksualnych.
13) Satysfakcja z relacji i szczęście jednostki a miłość.
14) Miłość kontrowersyjna – poliamoria, poligamia, związek otwarty, aseksualność i autoseksualność.
Cele kształcenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test - 55% poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna
Przygotowanie eseju
Literatura
a) obowiązkowa
Olesiński, P. (2018). Psychologia kochania. Warszawa: Difin.
Sternberg, R. J. i Weis, K. (2007). Nowa psychologia miłości. Taszów: Moderator.
Wojcieszke, B. (2010). Psychologia miłości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
b) uzupełniająca
Buss, D. M. (2007). Ewolucja pożądania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cierpiałkowska, L. (2009). Miłość i zazdrość w związkach osób dorosłych. W: M. Beisert (red.), Seksualność w cyklu życia człowieka, (s. 171-194). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fisher, H. (2004). Anatomia miłości. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Fromm, E. (1956/2001). O sztuce miłości. Poznań: Rebis.
Kernberg, O. (2007). Związki miłosne. Poznań: Zysk i S-ka.
Myers, D. G. (1999). Bliskie związki a jakość życia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: