Prawo rodzinne 08-PCDL-PRR
Pojęcie i podstawowe zasady prawa rodzinnego oraz ochrona rodziny w świetle standardów międzynarodowych i Konstytucji RP.
Instytucja małżeństwa: formy zawarcia, przeszkody małżeńskie, prawa i obowiązki małżonków, stosunki majątkowe separacja i ustanie małżeństwa.
Rozwód – przesłanki, treść wyroku rozwodowego, skutki.
Ustalenie pochodzenia dziecka – macierzyństwo i ojcostwo dziecka małżeńskiego i pozamałżeńskiego.
Władza rodzicielska – pojęcie i zakres. Pojęcie kontaktów z dzieckiem.
Ingerencja sądu we władzę rodzicielską (zawieszenie, ograniczenie, pozbawienie).
Instrumenty prawne wspierania rodzin i piecza zastępcza – zastosowanie i formy.
Prawa i obowiązki alimentacyjne między członkami rodziny oraz pomoc państwa udzielana osobom uprawnionym.
Przysposobienie – procedura, rodzaje i skutki.
Opieka nad małoletnim i opieka nad ubezwłasnowolnionym całkowicie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. zna podstawowe zasady prawa rodzinnego oraz potrafi omówić problem prawnej ochrony rodziny w świetle prawa międzynarodowego oraz Konstytucji RP;
2. potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia prawa rodzinnego takie,
jak np.: małżeństwo, pokrewieństwo, powinowactwo, czy przysposobienie;
3. wie jak wygląda procedura zawarcia małżeństwa oraz jakie przeszkody małżeńskie przewiduje polskie prawo, umie także wskazać prawa i obowiązki wynikające z małżeństwa;
4. umie omówić instytucje rozwodu i separacji, zna przesłanki ich zastosowania;
5. zna zasady ustalania pochodzenia dziecka oraz prawa i obowiązki, jakie powstają między rodzicami a dziećmi;
6. posiada wiedzę na temat możliwej ingerencji sądu we władzę rodzicielską i wie kiedy jest ona dopuszczalna;
7. zna rodzaje przysposobienia ich przesłanki i skutki prawne,
posiada wiedzę na temat praw i obowiązków wynikających z prawa
alimentacyjnego;
8. zna regulacje prawne dotyczące wspierania rodzin i pieczy
zastępczej;
9. rozumie instytucję opieki prawnej, wie kiedy może być ona zastosowana.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– egzamin pisemny: test,
- dyskusja nad problematyką poruszoną podczas zajęć,
- rozwiązywanie kazusów,
- formułowanie pism procesowych.
Kryteria oceniania:
5. – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne;
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne;
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne;
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.K
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura:
M. Andrzejewski, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2011
M. Andrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej (dziecko – rodzina – państwo), Kraków 2003.
K.Gromek, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2009
K.Pietrzykowski (red.), Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz Warszawa 2010
J.Gorzelińska, Rozwód i separacja pomiędzy małżonkami, Warszawa 2010
J.Ignaczewski, Pochodzenie dziecka i władza rodzicielska po nowelizacji. Komentarz, Warszawa 2009
J.Ignaczewski (red.) Alimenty. Sądowe komentarze tematyczne, Warszawa 2011
H.Haak, Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004
S.Kalus, Opieka nad osobą ubezwłasnowolnioną całkowicie, Katowice 1989
Z. Radwański, Prawo cywilne – część ogólna C.H.Beck W-wa, wiele wydań
A. Korcz-Maciejko, W. Maciejko, Świadczenia rodzinne. Komentarz, Warszawa 2010.
S. Nitecki, Świadczenia rodzinne procedura i tryb przyznawania, Wrocław 2009.
L.Gardocki, Prawo karne, C.H.Beck Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: