Praktyka zawodowa 08-PCDL-PRA
Student uzyskuje wiedzę na temat funkcjonowania systemu pomocy społecznej w Polsce i związanej z nim praktyki pracownika socjalnego w OPS.
Konfrontacja teorii pracy socjalnej z jej praktyką w OPS- ach. Zdobycie podstawowych umiejętności, jakie są niezbędne do wykonywania zawodu pracownika socjalnego zatrudnionego w ośrodku pomocy społecznej. Wykorzystanie zdobytej w czasie studiów wiedzy w praktycznej działalności. Sprawdzenie przydatności i predyspozycji studenta osobowościowych do zawodu pracownika socjalnego., umiejętność stosowania w praktyce wiedzy z zakresu stosowania Ustawy O Pomocy Społecznej. Pogłębienie wiedzy na temat typu i form świadczonych przez OPS usług.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Posiada wiedzę o strukturze organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce i funkcjonowaniu ośrodka pomocy społecznej w gminie
2) Charakteryzuje zadania i funkcje ośrodka pomocy społecznej
3) Wskazuje odpowiednie formy świadczeń pomocy społecznej w odniesieniu do potrzeb klienta pomocy społecznej
4) Nazywa profesjonalnym słownictwem zakres świadczeń pomocy społecznej oraz współpracujących z ośrodkiem podmiotów lokalnegi wsparcia społecznego
5) Rozróżnia typy klientów pomocy społecznej i potrafi je scharakteryzować
6) Wymienia zadania pracownika socjalnego zatrudnionego w ośrodku pomocy społecznej
7) Formułuje diagnozę społeczną i sporządza plan pomocy dla klientów ośrodka pomocy społecznej
8) Wykorzystuje poznane formy pomocy i rodzaje świadczeń pieniężnych i niepieniężnych w odniesieniu do występujących potrzeb klientów pracownika socjalnego
9) Opracowuje sprawozdanie i formułuje wnioski z praktyki zawodowej
10) Ma zdolność rozumienia potrzeb klientów ośrodka pomocy społecznej i konieczność ich zaspokajania przez placówki pomocy społecznej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Ustawa o Pomocy Społecznej oraz przepisy wykonawawcze do ustawy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: