Pedagogika specjalna 08-PCDL-PES
Przedmiot współczesnej teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; systematyka, działy i dziedziny pedagogiki specjalnej, kierunki badań naukowych.
Teoria i praktyka opieki, terapii, edukacji i rehabilitacji osób
z niepełnosprawnością podstawowe etapy i ogniwa, metody i zasady.
Problemy adaptacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie - mity i fakty, możliwości, integracja i normalizacja.
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka.
Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością sensoryczną (uszkodzonym wzrokiem, słuchem), z niepełnosprawnością ruchową, chorych przewlekle, z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Oddziaływanie pedagogiczne i rehabilitacyjne jako proces interpersonalny. Metody opieki, pomocy, terapii, indywidualnego kształcenia i wychowania oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Świat ludziom niepełnosprawnym - zagadnienia międzynarodowej i europejskiej polityki społecznej i edukacyjnej. Dokumnety krajowe i międzynardowe statuujące prawa osób z niepełnosprawnościami (Konwencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami). Dis/ability sudies w pedagogice specjlanej - przejawy, egzemplifkiacja.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) psychospołecznego funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sensoryczną, ruchową, intelektualną, cechami autystycznymi, choroba przewlekłą, e) funkcjonowania rodziny osoby z niepełnosprawnością, f) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością.
Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) mechanizmy funkcjonowania w sferze poznawczej, społecznej, motorycznej osób: niewidomych, niesłyszących, niepełnosprawnych ruchowo, niepełnosprawnych intelektualnie, osób z cechami autystycznymi i przewlekle chorych, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka.
Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania.
Kryteria oceniania
prezentacje mulitmedialne, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic!
Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Gustavsson, A., Tøssebro, J., Zakrzewska-Manterys, E. (2003). Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie umysłowe w społecznym
w zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo "Żak".
Kowalik, S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Warszawa: Interart.
Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków:
Oficyna Wydawnicza"Impuls".
Obuchowska, I. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Smith D.D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: