Pedagogika społeczna 08-PCDL-PED
Cele przedmiotu: ukazanie pedagogiki społecznej jako dyscypliny akademickiej i jako jednej z podstawowych dziedzin współczesnej pedagogiki; wprowadzenie w pedagogiczną problematykę społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka; orientacja w zakresie zastosowań praktycznych pedagogiki społecznej w przeobrażaniu środowiska życia w środowisko wychowawcze, w doskonaleniu systemów pomocy społecznej oraz wychowaniu wobec wartości społecznych.
Efekty kształcenia: student uzyskuje podstawową wiedzę na temat społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka w perspektywie transformacji społecznej i kulturalnej; posiada umiejętność dostrzegania, rozpoznawania problemów społecznych, kwestii społecznych; rozumie znaczenie profesjonalnej diagnozy społecznej dla efektywnego rozwiązywania problemów jednostkowych i społecznych; rozumie znaczenie współpracy edukacyjnej z rożnymi grupami społecznymi i instytucjami - zmierzającej do optymalizowania aktywności różnych środowisk wychowawczych.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
I. Lepalczyk, T. Pilch (red.), Pedagogika społeczna, Warszawa 1995; E. Górnikowska, A. Radziewicz-Winnicki (red.), Pedagogika społeczna w Polsce - miedzy stagnacją a zaawansowaniem, Katowice,1999; M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000; A. Radziewicz-Winnicki (red.), Edukacja a życie codzienne, Tom I, II, Katowice 2002; S. Kawula, Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualności - Perspektywy, Toruń 2003; A. Radziewicz-Winnicki, B. Kromolicka , M. Noszczyk - Bernasiewicz (red.), Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku. Przemiany w nauce, obecność międzynarodowa, kręgi tematyczne prac badawczych, Katowice 2007; E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom I, II, Warszawa 2007; A. Radziewicz - Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: