Metodologia nauk społecznych 08-PCDL-MET
Studenci 1) nabywają podstawową wiedzę z zakresu metodologii nauk społecznych, zwłaszcza specyfiki tej metodologii w nawiązaniu do jej przedmiotu oraz schematów postępowania badawczego, a także umiejętność oceny przyjętych sposobów interpretacji regularności (przyczynowa, funkcjonalistyczna, teleologiczna itp.) oraz rozpoznawania konsekwencji różnych sposobów uprawiania socjologii;
2) rozumieją konsekwencje przyjęcia określonych orientacji badawczych (scjentyzm-humanizm);
3) posiadają umiejętność sformułowania problemów i hipotez badawczych, doboru próby, zastosowania wskaźników, wnioskowania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Rozumie podstawowe problemy metodologiczne współczesnej nauki, ze szczególnym uwzględnieniem nauk społecznych
2. Prawidłowo charakteryzuje specyfikę socjologii w systemach klasyfikacji nauk
3. Potrafi dostrzec relację między teorią a badaniami empirycznymi
4. Dostrzega poznawcze ograniczenia nauk społecznych
5. Rozumie konsekwencje przyjęcia określonej orientacji badawczej
6. Interpretuje wyniki badań socjologicznych
7. Prawidłowo dobiera wskaźniki
8. Umie określić poziom pomiaru
9. Umie zastosować schematy wyjaśniania i przewidywania
10. Potrafi być odpowiedzialny za powierzone mu zadania
Kryteria oceniania
Metody oceniania: oceny pracy indywidualnej i zespołowej, ocena przygotowywanych prezentacji i udziału w dyskusji, kolokwia pisemne, egzamin pisemny.
Kryteria oceniania:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
E.. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 (wskazane rozdziały).
G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii empirycznych badań socjologicznych, Kraków 1980 (wybrane rozdziały).
S. Nowak,.Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1985 (wskazane rozdziały).
R. Suchocka, B.Suchocki, J. Walkowiak, Techniki pomiaru w socjologii, Poznań 1985 (wskazane rozdziały).
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa 2000 (wskazane rozdziały)
P. Sztompka, Teoria i wyjaśnianie. Z metodologicznych problemów socjologii, Warszawa 1973 (wskazane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: