Warsztat filmowo-telewizyjny 08-KUDU-WFT
Część teoretyczna I - podstawowe konwencje jak: reportaż, dokument, wywiad, panel dyskusyjny, felieton, wideoblog - jako główne elementy publicystyki kulturalnej; historia ww, analiza przykładów itd.
Część teoretyczna II – Gramatyka języka filmowego. Analiza struktur narracyjnych form audiowizualnych.
Podstawy kadrowania i kompozycji kadru. Plany operatorskie. Montaż wewnątrzkadrowy i wewnątrzujęciowy. Rola światła w zdjęciach filmowych. Rodzaje oświetlenia na planie. Teoretyczne podstawy montażu. Typowe frazy montażowe. Konwencjonalność poetyki realistycznej i poetyki iluzjonistycznej
Część praktyczna I - Podstawy warsztatu operatorskiego [sprzęt, plan, kadr, ujęcie, scena, sekwencja; światło, dźwięk – elementarne zasady]
Część praktyczna II - Opracowanie indywidualnych /grupowych scenariuszy, pomysłów. Realizacja materiału [np. reportaż z wystawy/koncertu, wywiad, itp.]
Część praktyczna III - Wprowadzenie do montażu nieliniowego – opanowanie podstawowych zasad edycji filmów na komputerach PC: łączenie ujęć, tworzenie napisów, animacji, edycja dźwięku. Eksport gotowego materiału do formatu dvd/bluray. Sposoby publikowania gotowych materiałów w sieci na serwisach typu YouTube.com, vimeo.com
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zaprezentować wiedzę teoretyczną w zakresie konwencji publicystyki kulturalnej w mediach audiowizualnych
- orientować się w podstawowych technikach rejestracji obrazu ruchomego, zna główne zasady montażu filmowego
- przygotować scenariusz/scenopis filmu
- obsługiwać różne rodzaje sprzętu do rejestracji filmu
- przeprowadzić montaż zrealizowanego filmu
- jest otwarty na różnorodne formy kreacji w zakresie filmu amatorskiego i artystycznego
- rozumie rolę wiedzy na temat podstaw realizacji filmu w świecie nowoczesnych mediów audiowizualnych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się 3 elementy:
-aktywny udział w zajęciach,
-ocena z opanowania filmowego warsztatu,
-ocena wykonanej realizacji filmowej
Literatura
• Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002
• Kutlubasis-Krajewska V., Krajewski P. (red.), Widok. WRO Media art. Reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009
• Jerzy Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza 2008
• Wereśniak P., Blog: http://piotrweresniak.com/category/scenopisarstwo/
• Russin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy?, Warszawa 2009
• Zanussi K., Rozmowy o filmie amatorskim, Warszawa 1979
• M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, Gdańsk 1994.
• L. Zonn, O montażu w filmie dokumentalnym, Warszawa 1986.
• D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008.
• "Poradnik filmowca amatora" Autor: Andrzej Potocki
• Magazyn Filmowy SFP http://www.sfp.pl/magazyn_filmowy_sfp
• Oraz poradniki znalezione w mediach społecznościowych, forach, blogach, video-blogach, poświęcone filmowaniu, wideo, fotografii, oświetleniu etc.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: