Tradycja w procesach kulturowych 08-KUDU-TPK
1. Tradycja – dziedzictwo kulturowe – podłoże historyczne. Analiza pojęć
i koncepcji. Tradycja jako kontynuacja kultury. Tradycja a tradycjonalizm
2. Społeczeństwa tradycyjne. Tworzenie tradycji – „tradycja wynaleziona”.
3. Zmiana kulturowa jako proces przekształcania tradycji. Tradycja a modernizacja kultury.
4. Czynniki zmian kultury: A. Czynniki wewnętrzne (endogenne): ewolucja kultury, transmisja (opad) kultury, procesy żywiołowe, witalizm i rewitalizacja kulturowa, aktywność instytucji, grup społecznych i jednostek. Czynniki zewnętrzne (egzogenne): kontakt kulturowy, zderzenie kultur, dyfuzja kultury, akulturacja (transkulturacja), amalgamacja, akomodacja, adaptacja a asymilacja kulturowa.
5. Skutki kulturowe zmiany tradycji: detrybalizacja, dezintegracja kulturowa, (dysforia), dysharmonia kulturowa, synkretyzm kulturowy, regresja kulturowa, innowacja i nowość w kulturze, pluralizm kulturowy.
6. Jednostka i społeczeństwo wobec radykalnych zmian tradycji. Opór i szok kulturowy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. KUDU-TPK Zna i rozumie koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdysycyplinarnej K_W01
2. KUDU-TPK Zna i rozumie terminologię oraz koncepcje dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, które potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych K_W02
3. KUDU-TPK Potrafi integrować, krytycznie intepretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U01.
4. KUDU-TPK Potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne
i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji K_U02.
5. KUDU-TPK Jest gotów do wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze: konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe wynikające z tradycji i zmian kulturowych K_K03.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: Kolokwium ustne
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Student opanował wiedzę wyczerpującą treści kształcenia założone w programie przedmiotu, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną problematykę funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy, posiada wystarczającą wiedzę teoretyczną i faktograficzną i potrafi aplikować ją w wyjaśnianiu współczesnych konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych.
dobry plus (+db; 4,5):
Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący treści kształcenia, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną problematykę funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy, posiada wystarczającą wiedzę teoretyczną i faktograficzną i potrafi aplikować ją w wyjaśnianiu współczesnych konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych.
dobry (db; 4,0):
Student posiada szeroki zasób wiedzy, z pewnymi niedostatkami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalającą znajomość teoretycznej problematyki funkcjonowania tradycji, wymagany aparat pojęciowy i wiedzę teoretyczną i faktograficzną w zakresie pozwalającym na adekwatne wyjaśnianie konfliktów społecznych, etnicznych i religijnych oraz przemian obyczajowe wynikających z tradycji i zmian kulturowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Student posiada zadowalający ogólnie zasób wiedzy z zakresy teoretycznej problematyki funkcjonowania tradycji, opanował wymaganą terminologię i ma odpowiednią wiedzę teoretyczną
i faktograficzną, by móc w miarę trafnie rozpoznawać i wyjaśniać zjawiska i procesy zachodzące pod wpływem tradycji i zmian kulturowych.
dostateczny (dst; 3,0):
Student posiada wiedzę w zakresie niezbędnym dla uzyskania założonych w programie przedmiotu efektów kształcenia, pozwalającą na wykorzystywanie pojęć i zagadnień teoretycznych oraz wiedzy faktograficznej dla rozpoznania i w miarę adekwatnej charakterystyki zjawisk zachodzących pod wpływem tradycji i zmian kulturowych.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Student ma zasadnicze braki w wymaganej wiedzy teoretycznej i faktograficznej, uniemożliwiające osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych.
Literatura
Angutek Dorota, tradycje wytworzone w rodzącej się ponowoczesności w Polsce, Epigram, Bydgoszcz 2018.
Grad Jan, Tradycja jako „kultura ukryta”, w: Skrytość kultury, pod red. K. Zamiary, WF Humaniora, Poznań 2001.
Grad Paweł, O pojęciu tradycji. Studium Kultury pamięci, Warszawa 2017.
Hobsbawm Eric, Wprowadzenie. Wynajdowanie tradycji, w: Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Wyd. UJ, Kraków 2008, s. 9-24.
Eller Jack David, Dynamika kulturowa: ciągłość i zmiana, w: Eller Jack David, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wyd. UJ, Kraków 2012, s. 367-394.
Kempny Marian, Tradycja wobec zmiany: do czego tradycja kulturowa może służyć badaczom transformacji? w: M. Buchowski Michał (red.) Oblicza zmiany. Antropologia wobec współczesnych.
Malinowski Bronisław, Kultura i jej przemiany, WNPWN, Warszawa 2000.
Nowicka Ewa, Pojęcia służące do badania dynamiki zjawisk kultury, w: E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, WN PWN, Warszawa 1991, s. 102-111.
transformacji społeczno-kulturowych, Międzychód 1996.
Paluch Andrzej, Konflikt, modernizacja i zmiana społeczna. Analiza i krytyka teorii funkcjonalnej, PWN, Warszawa 1976.
Posern-Zieliński Aleksander, Ewolucja i adaptacja kultury we współczesnej antropologii, w: Materiały z konferencji „Metodologiczne aspekty badań ewolucji biokulturowej, „Przegląd Antropologiczny” T. 44, 1978, z. 1. S. 141-156.
Szacki Jerzy, Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa 1971.
Tradycja i nowoczesność, Czytelnik, Warszawa 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: