Sztuka publiczna 08-KUDU-SZP
1. Zajęcia wprowadzające
2. Miasto jako przestrzeń dla sztuki – o związkach sztuki z nowoczesną demokracją
3. Sztuka i zmiana społeczna – prefiguracje sztuki publicznej
4. Czym jest sztuka publiczna?
5. Sztuka publiczna – integracja czy interwencja?
6. Polityczność sztuki publicznej
7. Estetyka relacyjna
8. Sztuka partycypacyjna i sztuka współpracy
9. Sztuka publiczna wobec problemu pracy i otoczenia gospodarczego
10. Graffiti – w poszukiwaniu korzeni sztuki ulicy
11. Graffiti i street art – sztuka czy ruch alternatywny?
12. Graffiti i street art – przetwarzanie miejskiej ikonosfery
13. Sztuka publiczna w Polsce
14. Polski street art i ruch muralistyczny
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: ma poszerzoną wiedzę na temat współczesnych teorii opisujących kulturowe, ekonomiczne, polityczne i społeczne uwikłania sztuki publicznej; ma poszerzoną wiedzę na temat historycznych i współczesnych form sztuki publicznej; rozpoznaje zadania, problemy i sposoby funkcjonalizacji sztuki publicznej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki kształtowania przestrzeni publicznej, partycypacji, kultury oporu, miejskiej ekonomii symbolicznej; potrafi zastosować wybrane teorie, kategorie i metody badawcze do interpretacji i analizy wybranych dzieł i zjawisk z zakresu sztuki publicznej.
Kryteria oceniania
Praca w trakcie zajęć. Kryterium: obecność i aktywny udział w zajęciach;
Sprawdzian ustny z podstawowych zagadnień dotyczących problematyki sztuki publicznej. Kryterium: znajomość podstawowych zagadnień i literatury przedmiotu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zalecana literatura:
Wodiczko K., Miasto, demokracja i sztuka, w: Krzysztof Wodiczko. Doktor honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, red. J. Marciniak, Poznań 2007.
Bishop C., Sztuczne piekła – historyczna awangarda, w: Tejże, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015.
Krajewski M., Co to jest sztuka publiczna?, „Kultura i Społeczeństwo” 2005, nr 1.
Kwon M., Sztuka publiczna w przestrzeni – integracja czy interwencja?, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4.
Mouffe Ch., Polityka agonistyczna i praktyki artystyczne, w: Tejże, Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie, Warszawa 2015.
Steyerl H., Polityka sztuki: Sztuka współczesna a przejście do postdemokracji, w: Praca i wypoczynek, red. K. Gutfrański, Gdańsk 2012.
Bourriaud N., Forma relacyjna, w: Tegoż, Estetyka relacyjna, MOCAK, Kraków 2012.
Bishop C., Performans delegowany: outsourcing autentyczności, w: Tejże, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015.
Sowa J., Poza zasadą skuteczności, w: Skuteczność sztuki, red. T. Załuski, Łódź 2014.
Abbing H., Uwagi na temat wyzysku biednych artystów, w: Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. M. Kozłowski, A. Kurant, J. Sowa, K. Szadkowski, K. Szreder, Warszawa 2011.
Biskupski Ł., Graffiti i street-art: na pograniczu sztuki publicznej i ruchu alternatywnego, „Przegląd Kulturoznawczy” 2008, nr 4.
Biskupski Ł., Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa, Warszawa 2017 [fragment].
Drozdowski R., Obrazy – intruzi w przestrzeni publicznej, w: Tegoż, Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań 2006.
Żmijewski A., Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka Polityczna” 2007, nr 11-12.
Frąckiewicz F., Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce, Poznań 2015 [fragment].
Literatura uzupełniająca:
Art and Contemporary Critical Practice: Reinventing Institutional Critique, red. G. Raunig, G. Ray, London 2009.
Art and Social Change: A Critical Reader, red. C. Esche, London 2008.
Art and the Public Sphere, red. W. J. T. Mitchell, Chicago-London 1990.
Beuys J., Każdy artystą, w: Wiedza o kulturze. Część I. Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2001.
Bourriaud N., Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York-Berlin 2005.
Czarna księga polskich artystów, red. K. Górna, K. Sienkiewicz, M. Iwański, K. Szreder, S. Ruksza i J. Figiel, Warszawa 2015.
Deutsche R., Agorafobia, „Artium Quaestiones” 2002, t. XIII.
Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, pod red. Zespół Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
Finkelpearl T., Dialogues in Public Art, Cambridge, MA-London 2000.
Jakubowska A., Obywatel artysta, „Czas Kultury” 2006, nr 5-6.
Kester G., Conversation Pieces. Community + Communication in Modern Art, Los Angeles 2004.
Kester G., The One and the Many: Contemporary Collaborative Art in a Global Context, Durham-London 2011.
Krzysztof Wodiczko Pomnikoterapia, red. A. Turowski, Warszawa 2005.
“Kultura Współczesna” 2013, nr 2 (“Sztuka współpracy”), red. E. Rewers, A. Skórzyńska, P. Juskowiak.
Kwon M., One Place After Another. Site-specific Art and Locational Identity, Cambridge MA 2004.
Lash S., Lury C., Globalny przemysł kultury, Kraków 2011.
Living as Form: Socially Engaged Art from 1991-2011, red. N. Thompson, Cambridge, MA-London 2012.
Lloyd R., Neo-Bohemia: Art and Commerce in the Postindustrial City, London-New York 2006.
Mapping the Terrain: New Genre Public Art, red. S. Lacy, Seattle 1995.
McKee Y., Strike Art: Contemporary Art and the Post-Occupy Condition, London-New York 2016.
Miles M., Art, Space and the City: Public Art and Urban Futures, London-New York 2005.
Olsen D., City as a Work of Art: London, Paris, Vienna, Yale University Press 1986.
Participation, red. C. Bishop, Cambridge, MA-London 2006.
Piotrowski P., Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010.
Piotrowski P., Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007.
Polski street art, red. E. Dymna, M. Rutkiewicz, Warszawa 2010.
„Przegląd Kulturoznawczy” 2008, nr 4.
Publiczna przestrzeń dla sztuki?, red. M.A. Potocka, Kraków-Wien 2003.
Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej, pod red. Zespół Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
Rancière J., Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, Kraków 2007.
Rewers E., Miasto-twórczość. Wykłady krakowskie, Kraków 2010.
Skuteczność sztuki, red. T. Załuski, Łódź 2014.
Taborska H., Współczesna sztuka publiczna. Dzieła i problemy, Warszawa 1996.
Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. M. Kozłowski, A. Kurant, J. Sowa, K. Szadkowski, K. Szreder, Warszawa 2011.
Wodiczko K., Socjoestetyka: Rozmawia Adam Ostolski, Warszawa 2015.
Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: