Przedsiębiorczość i polityka kulturalna 08-KUDU-PPK
Przedmiot jest gruntownym przeglądem tematyki polityk kulturalnych w optyce wszystkich trzech sektorów aktywności kulturalnej (publicznego, prywatnego i obywatelskiego) ze szczególnym uwzględnieniem komponentów przedsiębiorczych - aktywności na konkurencyjnym rynku usług kulturalnych. Przedmiot stanowi zasadniczy przewodnik po kulturalnej sferze publicznej w perspektywie aktywności zawodowej studentów kulturoznawstwa na styku organizacji i ofert w obszarze aktywności kulturalnej. W ramach przedmiotu wyróżniono 14 komponentów tematycznych:
1. „Słownik kulturalnej sfery publicznej”: kluczowe pojęcia i problemy z zakresu polityki kulturalnej, przedsiębiorczości kulturalnej, zarządzania w kulturze
2. „Paradoksy systemowego działania w kulturze”: modele, wzory, przypadki, trendy i paradoksy w obszarze europejskich, polskich i lokalnych polityk kulturalnych
3. „Synergia międzysektorowa”: teoretyczne i praktyczne aspekty istnienia trzech sektorów aktywności kulturalnej: publicznego, prywatnego i obywatelskiego. Wymiary współpracy międzysektorowej.
4. „Kultura i rozwój?”: planowanie rozwoju kultury w kontekście strategii miejskich.
5. „Kadry kultury”: kultury organizacyjne organizacji kulturalnych. Zarządzanie zmianą i personelem w organizacji kulturalnej.
6. „Mobilność wyobraźni”: międzynarodowa współpraca kulturalna.
7. „Projekt kulturalny od A do Z”: zarządzanie projektem kulturalnym na przykładzie festiwalów.
8. „Gdzie są pieniądze dla kultury?” Finansowanie działalności kulturalnej, pozyskiwanie środków publicznych na kulturę, sponsoring w kulturze, konstruowanie budżetu projektu kulturalnego, jego wykonanie i rozliczenie
9. „Polityki kreatywności”: przemysły kultury, przemysły kreatywne w teorii i praktyce, studium warunków działania poszczególnych dziedzin przemysłów kultury w perspektywie europejskiej i polskiej.
10. „Przyszłość muzeów”: zarządzanie dziedzictwem kulturowym i polityki pamięci.
11. „Marki ikoniczne w kulturze”: branding kulturalny i wzmacnianie widzialności i mocy oddziaływania inicjatyw kulturalnych.
12. „Marketing w kulturze”: rola badań w kształtowaniu oferty kulturalnej i oddziaływaniu na publiczność.
13. „Kulturalni siłacze”: lokalni liderzy edukacji kulturalnej - modele, metody, media i warunki działania.
14. „Potęga smaku”: zarządzanie kulturą jako zarządzanie wartością.
15. Egzamin: podsumowanie cyklu spotkań.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student/ka:
- zna kluczowe pojęcia i problemy z zakresu polityki kulturalnej, przedsiębiorczości kulturalnej, zarządzania w kulturze, przykłady modeli, wzorów, przypadków, trendów i paradoksów w obszarze europejskich, polskich i lokalnych polityk kulturalnych, przykłady efektywnej współpracy międzysektorowej w kulturze.
- ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień podejmowanych w ramach badania w zakresie polityki kulturalnej i zarządzania w kulturalnej sferze publicznej
- rozumie zależności procesów zachodzących w zarządzaniu w kulturze od szeroko rozumianych procesów społeczno-kulturowych.
- umiejętnie łączy wiedzę z wykładów i prezentacji podczas zajęć z wynikami indywidualnego studiowania literatury oraz osobistego doświadczenia
- potrafi przygotować syntetyczną prezentację tez zadanego tekstu i dokonać słownego wprowadzenia do dyskusji, wskazując najważniejszy pola do rozmowy podczas zajęć
- myśli krytycznie, potrafi dokonać interpretacji i argumentować w relacji do zjawisk z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania w kulturze
Kryteria oceniania
Egzamin ustny; bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): student w ponad dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w ponad dostatecznym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): student w dostatecznym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): student w niedostatecznym stopniu opanował zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
E. Belfiore, O. Bennett, The Social Impact of the Arts: An intellectual history, Palgrave, Basingstoke 2008
Ch. Bilton, Management and Creativity. From Creative Industries to Creative Management, Blackwells, Oxford 2007
M. Dragicevic-Sesic, B.Stojkovic, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, NCK, Warszawa 2010
M. Fumaroli, Państwo kulturalne, Universitas, Kraków 2008
J. Holden, Cultural Value and the Crisis of Legitimacy. Why culture needs a democratic mandate.
Demos, London 2006, http://www.demos.co.uk/publications/culturallegitimacy
J. Howkins, The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, Penguin, London 2008,
Ch. Grey, A very short, fairly interesting and reasonably cheap book abort Studying Organizations,
Sage, London, 2009
D. Klaic, Mobilność wyobraźni. Międzynarodowa współpraca kulturalna. Przewodnik, Bęc Zmiana, Warszawa 2013
J. McGuigan, Cultural Analysis, Sage, London, 2010
K. Negus, M. Pickering, Creativity, Communication and Cultural Value, Sage, London, 2004
M. Poprawski (red.), Kulturalni siłacze. Kompetencje lokalnych liderów edukacji kulturalnej, Raport, ZMP, Poznań – Warszawa 2013.
J. M. Schuster, Informing Cultural Policy: The Research and Information Infrastructure, New Brunswick, NJ, 2002, http://www.culturalpolicies.net/web/files/74/en/Schuster.pdf
R. Scruton, Kultura jest ważna, Antropos, Zysk i s-ka, Poznań 2010
J. Sójka, P. Kieliszewski P. Landsberg, M. Poprawski (red.) Instytucje kultury w czasach kryzysu. Studia
Kulturoznawcze – Polityka Kulturalna II, Wyd. Nauk. Bogucki, Poznań 2009.
M. Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju, MIK, Kraków 2011
D. Throsby, Ekonomia i kultura, NCK, Warszawa 2010
L. Varbanova L., Strategic Management in the Arts Routledge, New York, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: