Projekt animacyjny i kuratorski 08-KUDU-PAK
-zadania animacji kultury, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);
animacja i zaangażowanie: emancypacja, wyzwolenie, a. wobec ideologii, kształtowanie postaw, kapitał społeczny vs. kapitał
ludzki itd.
- mapowanie kultur lokalnych, diagnozowanie potrzeb kulturalnych, grupy docelowe, animacja lokalna, community development,
instytucjonalizacja animacji, animacja pozainstytucjonalna;
- kompetencje animatora, obszary animacji społeczno-kulturowej: instytucje kultury, instytucje publiczne, organizacje
pozarządowe etc.
- programowanie działań animacyjnych;
- promocja i ewaluacja działań animacyjno-kulturalnych, tzw. nowe media i animacja
- analiza cudzych projektów kuratorskich;
- research, selekcja i analiza dzieł sztuki pod kątem autorskiej koncepcji kuratorskiej;
- etapy przygotowania wystawy sztuki w oparciu o własna koncepcję kuratorską (od prezentacji idei, poprzez pozyskanie środków/
instytucji, rozplanowanie przestrzenne po kuratorski tekst katalogowy)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-zmiany zachodzące we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzia terminologiczne i koncepcyjne, niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych
-wyspecjalizowane metody pracy kulturalnej w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz metody animacji i aktywizacji kulturowej w skali lokalnej i międzynarodowej
- funkcjonowanie poszczególnych, usytuowanych w konkretnym czasie i miejscu, sposobów uczestnictwa w wielu dziedzinach kultury i życia społecznego, pozwalających na kształtowanie wiedzy i zachowań w swoim bliższym i dalszym otoczeniu społeczno-kulturowym
Umiejętności: absolwent potrafi:
- integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
- inicjować, organizować i koordynować pracę zespołów profesjonalnych w obszarze działalności kulturalnej oraz proponować autorskie, twórcze inicjatywy kulturalne
- wykorzystywać informacje na temat pracy współczesnych organizacji i instytucji kulturalnych w Polsce i na świecie oraz nawiązywać z nimi współpracę, pozwalającą na proponowanie nowych inicjatyw i projektów kulturalnych
- twórczo wykorzystywać nowe technologie audiowizualne i multimedia w innowacyjnych projektach kulturalnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- wykazywania się aktywnością i inicjatywą w rozwiązywaniu problemów, wynikających ze zmian w kulturze najnowszej
- koordynacji pracy rożnych grup i świadomego przyjmowania roli inicjatora ich działań oraz odpowiedzialności, która z niej wynika
- aktywnego przyczyniania się do rozwoju nowych form komunikacji kulturowej (w tym medialnej), niezbędnych do realizacji twórczych projektów kulturalnych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
– aktywne uczestnictwo w zajęciach [tj. z wykazaniem znajomości lektur, czynnym udziałem w dyskusji nad daną problematyką];
- prezentacja projektu własnego
Literatura
Hrycyk K., (red.): Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja- animator i jego kształcenie, Wrocław
2000;
Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M.: Animacja kultury. Doświadczenia i przyszłość, Warszawa 2002
Zawód kurator, redakcja: Karolina Sikorska, Marta Kosińska, Anna Czaban, wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2014
Artysta – kurator – instytucja – odbiorca. Przestrzenie autonomii i modele krytyki, redakcja: Marta Kosińska, Karolina Sikorska,
Agata Skórzyńska, wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2012
Every Curator’s Handbook, edited by Anne Klontz, Karen MacDonald and Yulia Usova,
http://pai.sthlm.in/images/Every_Curator's_Handbook.pdf
CURATORIAL TOOLKIT, A PRACTICAL GUIDE FOR CURATORS, Canada 2010,
http://mgnsw.org.au/media/uploads/files/Curatorial_Toolkit.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: