Netnografia 08-KUDU-NEN
Zajęcia przygotowują studentów do samodzielnego prowadzenia badań w środowiskach cyfrowych oraz zdawania relacji z ich wyników.
W ich trakcie omawiane są takie tematy jak:
Jakościowe a ilościowe metody prowadzenia badań online.
Rozwój kultur i społeczności internetowych.
Typologia środowisk internetowych.
Modele partycypacji we wspólnotach online.
Dorobek etnografii a metoda netnograficzna.
Obserwacja jako technika badawcza (cele, metody, warunki, rodzaje).
Netnografia jako forma autoetnografii.
Projektowanie badania netnograficznego (konceptualizacja, sformułowanie problemów badawczych, tezy a hipotezy, modele wyjaśniania, dobór próby),
Aksjologiczne i prawne aspekty badań netnograficznych.
Pozaakademickie wykorzystanie badań netnograficznych.
Tworzenie raportu z badań oraz jego prezentacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zaprojektować badanie wybranego środowiska lub wspólnoty online przy wykorzystaniu metody netnograficznej.
Przeprowadzić badanie wybranego środowiska lub wspólnoty online za pomocą metody netnograficznej.
Wskazać i krytycznie omówić zalety i ograniczenia tej metody.
Określić, w jakich przypadkach należy ją zastosować, a kiedy odrzucić lub uzupełnić o inne metody, techniki i narzędzia badawcze.
Uniknąć problemów etycznych i prawnych związanych z badaniami netnograficznymi.
Stworzyć kompletny raport z badania oraz wykonać prezentację na jego podstawie.
Kryteria oceniania
Stworzenie i realizacja indywidualnego netnograficznego projektu badawczego wybranej wspólnoty online.
Kryteria oceniania
5. 0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
„Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, tom X, numer 2
Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Boellstorff Tom, Dojrzewanie w Second Life. Antropologia człowieka wirtualnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012
Grochowski Piotr (red.), Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010
Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań 2000
Hine Christine, Virtual Ethnography. Sage, London 2000
Jemielniak Dariusz, Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154/2013, s. 87-119.
Jemielniak Dariusz, Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2012
Jemielniak Dariusz, Socjologia internetu, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2019
Konecki Krzysztof, Studia z metodologii badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Kozinets Robert V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2012
Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran, Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Rheingold Howard, The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier, 1993, http://www.rheingold.com/vc/book/
Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: