Mity kulturowe Niemców 08-KUDU-MKN
Przewodnikiem w naszych peregrynacjach po kulturze niemieckiej będzie H. Munkler, autor książki "Mity Niemców", który nie tylko pozwoli nam zrozumieć dlaczego właśnie Niemcy stanowią na mapie Europy kulturę wyjątkową pod względem budujących jej tożsamośc mitów ale także nieodzowność i nieusuwalność mitu jako koniecznego elementu każdej kulturowej rzeczywistości.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka"
- posiada pogłębioną wiedzę na temat roli mitu w kulturze
- potrafi wyjaśnić pochodzenie i znaczenie wybranych mitów kulturowych kultury niemieckiej
- rozumie znaczenie przeszłości jako klucza do współczesności
- dostrzega niebezpieczeństwa związane z funkcjonowaniem kulturowych narracji jako elementów tożsamości narodowej
- potrafi interpretować różnorodne przejawy kultury niemieckiej (dzieła sztuki, pomniki, utwory literackie)
Kryteria oceniania
zaliczenie
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Literatura
1. H. Munkler, "Mity Niemców", 2013.
2. Ch. Eichel, "Deutschland, Lutherland. Warum uns die Reformation bis heute pragt", 2015.
3. B. Vinken, "Die deutsche Mutter. Die lange Schatten eines Mythos", 2011.
4. Ch. Clark, "Preussen. Aufstieg und Niedergang 1600-1947", 2008.
5. R. Safranski, "Goethe. Kunstwerk des Lebens", 2013.
6. D. Borchmeyer, "Was ist Deutsch? Die suche einer Nation nach sich Selbst", 2017.
7. N. MacGregor, "Niemcy. Zbiorowa pamięć narodu", 2005.
8. J. W. Goethe, "Faust", 2018.
9. A. Pettegree, "Marka Luter. O tym, jak nikomu nieznany mnich zmienił swoje niewielkie miasto w centrum wydawnicze, zaistniał jako najsławniejsza osoba w Europie i zapoczątkował reformację", 2015.
10. R. Traba, H. Henning Hahn (red.), "Polsko-niemieckie miejsca pamięci, t. I-IV, 2013.
11. H. Munkler, M. Munkler, "Die neuen Deutschen. Ein Land vor sejner Zukunft", 2016.
12. T. Dorn, "deutsch, nicht dumpf. Ein Leitfaden fur aufgeklarte Patrioten", 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: