Metody badań kulturoznawczych 08-KUDU-MBK
Przedmiot koncentruje się na prezentacji specyfiki badań kulturoznawczych, którą wyznacza podejście inter- i transdyscyplinarne oraz określona postawa badacza budowana z uwzględnieniem wrażliwości kontekstualnej i hermeneutycznej. Realizowane w ramach przedmiotu kształcenie kompetencji w zakresie prowadzenia własnego projektu badawczego obejmuje: uwzględnienie korelacji między wyborem tematu badawczego a doborem metody, ukazanie roli teorii w formułowaniu problemów badawczych i potrzebę uzasadniania wyboru teorii w kontekście podejmowanego tematu badawczego, przegląd metod i technik badawczych właściwych w realizacji badań sytuujących się w obszarze metodologii jakościowych, pragmatykę prowadzenia badań kulturoznawczych oraz zagadnienia związane z interpretacją uzyskanego materiału empirycznego i pisaniem raportu z badań.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po realizacji cyklu laboratoriów student/studentka:
- zna historię rozwoju kulturoznawstwa jako dziedziny wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym oraz o nowych kierunkach i koncepcjach teoretycznych, którą samodzielnie aktualizuje,
- rozumie specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach kulturoznawczych,
- potrafi samodzielnie przeprowadzać badania nad sformułowanym przez siebie problemem na etapach: doboru metod i narzędzi badawczych oraz opracowania i prezentacji wyników,
- potrafi inicjować, organizować i koordynować pracę zespołów profesjonalnych w obszarze badawczym,
- jest gotów do aktywnego i krytycznego uczestnictwa w negocjowaniu konfliktów kulturowych: społecznych, etnicznych, religijnych i in,
- dostrzega sprzeczności, proponuje rozwiązania i formułuje opinie na temat upowszechniających się poglądów, koncepcji, stanowisk i polityk kulturalnych .
Kryteria oceniania
projekt, prezentacja
5,0 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,5 – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,0- dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, lecz z licznymi błędami
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Barbour R., Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Fereński P.J., Rozmowy o fotografiach, „Przegląd Kulturoznawczy” 2/2012.
Denzin N., Lincoln, Y., Metody badań jakościowych, Tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2009.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Frąckowiak M., Olechnicki K. (red.) Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2011.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Saryusz-Wolska M., Traba R. (red.), Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Leavy P., Essentials of Transdisciplinary Research. Using Problem Centered Methodologies, Left Coast Press, Walnut Creek, California 2011.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Saukko P., Metodologie dla studiów kulturowych. Podejście integrujące, w: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, Tom 1.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Sliverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Wodak R., Krzyżanowski M.(red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: