Visual culture and semiotics. Selected issues 08-KUDU-MA-VCS
Poruszane zagadnienia obejmują:
Czym jest kultura wizualna?
Czym jest semiotyka wizualna?
Znaki ikoniczne: Ch. Peirce, J. Łotman
Przekaz fotograficzny: R. Barthes
Semiotyka filmu: J. Łotman
Semiotyka filmu: R. Barthes
Zwrot piktorialny: WJT Mitchell
"Czego chcą obrazy?": WJT Mitchell
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie teoretyczne koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej, terminologię oraz koncepcje, dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, którą potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych; potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji, a także jest gotów do pogłębiania kompetencji kulturowych współczesnego człowieka w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia oraz dostrzegania sprzeczności, proponowania rozwiązania i formułowania opinii na temat upowszechniających się poglądów, koncepcji, stanowisk i polityk kulturalnych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: ocena końcowa jest oparta na prezentacji, obecności i aktywności podczas zajęć:
- obecność (maksymalnie trzy nieusprawiedliwione nieobecności)
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- długa prezentacja: każdy uczestnik zajęć przygotowuje ustną prezentację poświęconą wybranemu zjawisku wizualnemu przedstawionemu w optyce semiotycznej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
REFERENCES
D. Chandler, Semiotics – the basics (online – PDF)
R. Barthes, The Kitchen of Meaning, in: R. Barthes, The Semiotic Challenge, University of California Press, 1994
W.J.T. Mitchell, Showing seeing: a critique of visual culture, “Journal of Visual Culture” 2002 SAGE Publications (London, Thousand Oaks, CA and New Delhi), Vol 1(2): 165-181
M. Bal, N. Bryson, Semiotics and Art History, “The Art Bulletin”, Vol. 73, No. 2 (Jun., 1991) (passages)
R. Barthes, The Photographic Message, in: R. Barthes, Image Music Text, Fontana Press. An Imprint of Harper Collins Publishers 1997
Y. Lotman, Semiotics of cinema, University of Michigan, cop. 1976 (passages)
R. Barthes, The Third Meaning. Research notes on some Eisenstein stills, in: R. Barthes, Image Music Text, Fontana Press. An Imprint of Harper Collins Publishers 1997
W.J.T. Mitchell, The Pictorial turn, in: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, The University of Chicago Press, Chicago 1994
W.J.T. Mitchell: What do pictures want? The Lives and Loves of Images, The University of Chicago Press, Chicago 2005 (passages)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: