Semiotics and Cultures 08-KUDU-MA-SCE1
Zajęcia obejmują takie zagadnienia jak: historia semiotyki, pojęcie znaku, symbolu, języka (w różnych ujęciach), pojęcia kodu i komunikatu, koncepcje tekstu i kontekstu, relacje między denotacją a konotacją, modele komunikacji, zagadnienie intertekstualności, pojęcia struktury i semiosfery, kwadrat semiotyczny, relacje przestrzenne i czasowe, synchronia i diachronia, środki retoryczne (metafora, metonimia, synekdocha), pojęcie mitu, tradycje strukturalistyczne a poststrukturalistyczne, pojęcie symulakrum, problem reprezentacji. Wspomniane zagadnienia dyskutowane są w odniesieniu do różnych szkół, teorii i koncepcji semiotycznych (m.in. myśl F. de Saussur'a, Ch.S. Peirce'a, A. Greimas, U. Eco, R. Barthes, J. Kristeva, J. Łotman, M. Foucault, J. Derrida). Część zagadnień omawiana jest w formie wprowadzających krótkich wykładów, część w postaci studenckich prezentacji multimedialnych, część w postaci krytycznej lektury wybranych tekstów. Celem zajęć jest nie tylko wprowadzenie do podstaw semiotyki, ale i refleksja nad możliwościami aplikacji jej teorii i metod do różnie zorientowanych badań kulturoznawczych, a także wydobycie krytycznego potencjału semiotyki kultury.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie teoretyczne koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej, terminologię oraz koncepcje, dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, którą potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych; potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji, a także jest gotów do pogłębiania kompetencji kulturowych współczesnego człowieka w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia oraz dostrzegania sprzeczności, proponowania rozwiązania i formułowania opinii na temat upowszechniających się poglądów, koncepcji, stanowisk i polityk kulturalnych.
Kryteria oceniania
Student przygotowuje prezentację multimedialną na zadany temat i przedstawia ją prowadzącemu oraz grupie w trakcie zajęć. Oceniana jest adekwatność i szczegółowość przedstawienia tematu oraz krytyczne podejście do zagadnienia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
D. Chandler, Semiotics. The Basics, Routledge 2002,
R. Barthes, Mythologies, trans. Annette Lavers, New York: FARRAR, STRAUS & GIROUX, 1972, 1991,
Y. Lotman, Universe of the Mind. A semiotic Theory of Culture. London/New York: I.B. Tauris&Co Ltd. 1990
U. Eco, Serendipities. Language and Lunacy, trans. William Weaver, London: Phoenix 1999,
R. Hodge, G. Kress (ed.), Social Semiotics, New York: Cornell University Press 1988,
M. Blonsky (ed.), On Signs, Baltimore: The Johns Hopkins University Press 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: