Literatura między mediami 08-KUDU-LMM
1. Wprowadzenie do cyklu wykładów jako intermedialnego i interdyscyplinarnego (kulturoznawcze ujęcie przedmiotu badań) spojrzenia na miejsce literatury we współczesnej kulturze.
2. Filmowe adaptacje tekstów literackich – od „klasycznych” ekranizacji do „totalnych” projektów inter- i transmedialnych. Współczesne tendencje i teorie.
3. Literackie adaptacje filmu.
4. Serial jako powieść XXI wieku.
5. Literatura i sztuki plastyczne – nowe zjawiska i nurty badawcze.
Komiks – powieść graficzna – artbook – liberatura.
6. Książka w mediach (radio i telewizja).
7. Literatura w sieci – nowe życie literackie.
Internet jako miejsce publikacji, krytyki, czytelnictwa.
8. Literatura w sieci – nowy status literatury.
Hipertekst, poezja cyfrowa, twórczość fanowska, interaktywność.
9. Piosenka – medium literatury.
Nagroda Nobla dla Boba Dylana.
10. Literatura w kulturze uczestnictwa – perspektywy (nowego) odbiorcy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- posługiwać się podstawową wiedzą na temat nowego statusu literatury („między mediami”) oraz sposobów jej badania;
- przywoływać najważniejsze problemy i zjawiska z zakresu współczesnych przemian literatury (w kontekście inter- i transmedialnym);
- umieścić omawiane zjawiska w kontekście kulturowym (w tym – w kontekście sztuki);
- analizować i interpretować wybrane przykłady omawianych zjawisk i tendencji;
- czytać teksty z zakresu interdyscyplinarnie rozumianej humanistyki i kulturowo zorientowanego literaturoznawstwa;
- stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych tekstów literackich;
- orientować się we współczesnym – szeroko pojętym – życiu literackim (przede wszystkim w jego odłamach związanych z Internetem);
- formułować wypowiedzi zarówno ustne (ewentualna dyskusja), jak i pisemne (praca zaliczeniowa) – ze szczególnym uwzględnieniem zasad poprawności językowej, estetyki i pragmatyki.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa: esej na wybrany przez studenta temat - analiza konkretnego przypadku / zjawiska, związanego z tendencjami, które uwzględnia tematyka wykładu (po uprzedniej konsultacji tematu z prowadzącym).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- J. Barth, Literatura wyczerpania, przeł. J. Wiśniewski, w: Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, red. Z. Lewicki, Warszawa 1983;
- A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006 (wybrane rozdziały);
- J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały);
- Z. Fajfer, Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich, „Dekada Literacka” 1999, nr 5-6;
- M. Hopfinger, Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010;
- A. Ogonowska, Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Kraków 2004;
- Z. Suszczyński, Koniec „Galaktyki Gutenberga”?, w: Kultura i sztuka u progu XXI wieku, red. S. Krzemień-Ojak, Białystok 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: