Komparatystyka medialna: film i komiks 08-KUDU-KFK
1. Komiks w kontekście narodzin kultury audiowizualnej XX wieku
2. Opowiadać obrazem – podobieństwa i różnice języków wizualnych
3. Intertekstualność opowieści obrazkowych – między literaturą a komiksem
4. Wizualny kamp – pierwsze próby filmowych adaptacji komiksu
5. Estetyka „przerysowania” – „Dick Tracy” na planszy i na ekranie
6. Tim Burton i narodziny kina komiksowego
7. Audiowizualna mutacja – wampiry, mutanci i nowe trendy filmowego komiksu
8. W stronę „kina graficznego”
9. Realizm komiksowy? – eksperyment Christophera Nolana
10. Budując wszechświat, czyli filmowe uniwersum Marvela. Strategie narracyjne, ekonomiczne i kulturowe
11. Kino na kartach komiksu – od Felliniego do hollywoodzkich hitów
12. Muzyka komiksu albo jak narysować ciszę?
13. Komiks w perspektywie multimedialnej – w stronę dalszej hybrydyzacji medium
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
teoretyczne koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej
K_W02
terminologię oraz koncepcje, dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, którą potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych
K_W06
zmiany zachodzące we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzia terminologiczne i koncepcyjne, niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych
K_U01
integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
K_U02
określa
znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji
K_K01
pogłębiania kompetencji kulturowych współczesnego człowieka w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia
K_K02
wykazywania się aktywnością i inicjatywą w rozwiązywaniu problemów, wynikających ze zmian w kulturze najnowszej
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: zaliczenie ustne/prezentacja
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Jerzy Szyłak, Komiks i okolice kina, Gdańsk 2000
2. Tomasz Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego, Warszawa 2017
3. Wojciech Birek, Z teorii i praktyki komiksu, Poznań 2014
4. Drew Morton, Panel to the Screen. Style, American Film and Comic Books during the Blockbuster Era, Jackson 2017
5. Liam Burke, The Comic Book Film Adaptation. Exploring Modern Hollywood's Leading Genre, Jackson 2015
6. Dru Jeffries, Comic Book Film Style. Cinema at 24 Panels Per Second, Austin 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: