Językowe aspekty kultury 08-KUDU-JKU
Język, którego używamy w codziennych kontekstach, jest niezwykle ciekawy ale i niebywale trudny do badania. To właśnie antropologia lingwistyczna dostarcza nam oryginalnych narzędzi i pojęć, które pozwalają sprostać temu wyzwaniu. Wiodącym założeniem a jednocześnie tłem rozważań podejmowanych na zajęciach jest przekonanie antropologów lingwistycznych o większym niż nam się zazwyczaj wydaje wpływie języka na naszą kulturę, a także sposób myślenia. Pod wpływem "efektu Whorfa" zakładamy jednocześnie, że nie nie ma on charakteru determinującego, a jedynie/aż predestynujący.
Dodatkowo uzbrojeni w rozmaite teoretyczne propozycje ujmowania funkcji jak i istoty języka, przyglądać się mu będziemy przede wszystkim jako niezwykle interesującej formie działania społecznego, a więc w jego codziennych, czasem wydaje się "prozaicznych" odsłonach (np. analizując wpływ określonej formy "pozdrowienia", czy "proszenia" na zachowania, komunikację, a szerzej kulturę).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- poznanie terminologii antropologii lingwistycznej
- głębsze i krytyczne podejście do zjawiska "relatywizmu językowego"
- lepsza orientacja w najnowszej problematyce z zakresu antropologii lingwistycznej
- czytanie ze zrozumieniem i interpretowanie tekstów źródłowych
- wykorzystywanie zdobytej wiedzy do formułowania własnych refleksji i badawczych analiz
- rozbudzenie "językowej wrażliwości", która pozwoli zauważać i analizować podskórne zmiany zachodzące w przebiegu procesów kulturowych oraz kulturowych praktyk
Kryteria oceniania
kryteria:
- poprawność merytoryczna wypowiedzi i wnioskowań
- pomysłowość i wyobraźnia
- umiejętności interpretacyjne
zaliczenie z notą: forma ustna
termin: 30 stycznia godzina: 15:00
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Anna Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki - różne kultury, WUW, Warszawa 2007, roz. IV, s. 295-355.
2. Tilman Allert, Niemieckie pozdrowienie. Historia fatalnego gestu, SCHOLAR, Warszawa 2008, całość.
3. Eva Illouz, Uczucia w dobie kapitalizmu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010, roz.: Romantyczne sieci, s. 109-165.
4. Aleida Assmann, Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Podstawowe terminy, problemy, pytania, Wyd. Nauka i Innowacje, Poznań 2015, roz. 1 ZNAKI, s. 57-95.
5. Bartosz Brożek, Granice interpretacji, Wyd. Copernicus Center Press, Kraków 2014, roz.: 5 Granice rozumienia, s. 211-259.
6. Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje, roz.: Człowiek i język.
7. Laura M. Ahearn, Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, WUJ, Kraków 2013, s. 75-107.
8. Maurice Nédoncelle, Prośba i modlitwa - notatki fenomenologiczne, Znak, Kraków 1995, roz. I i II, s. 29-57.
9. Eric W. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 1998, s. 93-151.
10. Jack David Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012, roz. IV, Język a stosunki społeczne.
11. Robin Dunbar, Nowa historia ewolucji człowieka, roz. 5, Taki słodki, czysty śpiew.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: