Jednostka a kultura 08-KUDU-JAK
1. Koncepcja perspektyw poznawczych.
2. Ujęcie jednostki w ramach społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury i krytyka tego podejścia (Kmita, Zamiara)
3. Wybrane koncepcje psychologiczne (np. Freud, Maslow,Frankl, Kozielecki)
4. Wybrane koncepcje socjologiczne (np. Znaniecki, Giddens, Collins)
5. Wybrane koncepcje antropologiczne (Benedict, Geertz)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2018/SL: monograficzne |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Student:
(1) zna i rozumie teoretyczne ujęcia relacji między jednostką a kulturą, które analizuje z perpsektywy interdyscyplinarnej oraz w ramach metodologii nauk okulturze;
(2) potrafi integrować oraz krytycznie interpretować omawiane ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze oraz przyporządkować je do odpowiednich perspektyw poznawczych;
Kryteria oceniania
egzamin - ustna odpowiedź na trzy wylosowane pytania
Literatura
Zamiara K. (1995). Konstrukcja podmiotu w społeczno-regulacyjnej teorii kultury Jerzego Kmity, W: K. Zamiara (red.), Humanistyka jako autorefleksja kultury, Poznań: CIA BOOKS.
Maslow, A. H. (1990). Motywacja i osobowość, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX
Znaniecki F. (2001). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa: PWN
GIddens A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. "Ja" ispołeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Geertz C. (2005), Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetugo
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: