Jednostka a historia 08-KUDU-JAH
Treść wykładu obejmuje 5 głownych bloków tematycznych:
1) Rozwój szkoły Annales. Od makrohistorii do mikrohistorii;
2) Antropologia historyczna jako rodzaj pisarstwa historycznego.
3) Warszawska szkoła historii idei w szerszym kontekście rozwoju humanistyki europejskiej. Tradycja czy aktualność.
4) Badanie historyczne jako badanie kulturowe w ujęciu tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej.
5) Narratywizm jako nurt krytycznej filozofii historii. Od Haydena White’a do Franka Ankersmita.
Poszczególne obszary prezentowane są z podkreśleniem problematyki relacji jednostki i historii.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność określenia relacji między jednostką a historią w poszczególnych ujęciach historii. Umiejętność wskazania wpływu wiedzy historycznej na kształtowanie współczesnej kultury oraz tożsamości jednostki. Rozwój sprawności krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają: aktywne uczestnictwo w zajęciach, umiejętność krytycznego myślenia, znajomość treści prezentowanych w trakcie wykładów.
Literatura
Wrzosek W., Historia - Kultura — Metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995.
F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2003.
Aron Guriewicz, “Historia i antropologia historyczna”, przeł. Bogusław Żyłko. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, rok LI, nr 1-2, 1997.
Clifford Geertz, “Historia i antropologia”, przeł. Sławomir Sikora. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, rok LI, nr 1-2
B. Uspienski, Historia i semiotyka, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 1998.
Semiotyka dziejów Rosji, wybór i przekł. B. Żyłko, Łódź 1993.
J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999.
F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie, pod red. E. Domańskiej, Kraków 2004.
E. Domańska, Historia egzystencjalna, Warszawa 2012.
H. White, Proza historyczna, pod red. E. Domańskiej, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: