Filozofia humanistyki 08-KUDU-FIH
I. Wprowadzenie do filozofii humanistyki
1. Wprowadzenie do problematyki; rozpoznanie współczesnego statusu humanistyki
II. Naturalizm metodologiczny
1. Pozytywizm klasyczny - ogólna charakterystyka
2. A. Comte w perspektywie filozofii humanistyki
3. Empiryzm logiczny, pozytywizm logiczny (neopozytywizm) - ogólna charakterystyka
4. R. Carnap i filozofia humanistyki
5. K. Popper i filozofia humanistyki
III. Antynaturalizm metodologiczny
1. Ogólna charakterystyka koncepcji antynaturalistycznych w filozofii humanistyki
2. W. Dilthey i filozofia humanistyki
3. H. Rickert i filozofia humanistyki
4. M. Weber i filozofia humanistyki
IV. Współczesne zagadnienia filozofii humanistyki
1. Hermeneutyka i współczesne orientacje hermeneutyczne: G. Vattimo
2. Dekonstrukcja i humanistyka po dekonstrukcji
3. Współczesne filozofie zorientowane ontycznie: B. Latour
4. Problematyzowanie relacji natura-kultura we współczesnej humanistyce
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
- absolwent zna i rozumie specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych (oraz w perspektywie humanistyki jako takiej)
- absowent zna i rozumie aktualne orientacje metodologiczne we współczesnej humanistyce, których osiągnięcia potrafi aplikować do badań nad kulturą
- absolwent potrafi integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wybrana literatura:
M. Markowski, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków 2013 (fragmenty).
B. Latour, Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką, tłum. zbiorowe, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2013 (fragmenty).
L. Kołakowski, Filozofia pozytywistyczna: od Hume’a do Koła Wiedeńskiego, PWN 2004 (fragmenty).
R. Carnap, Przezwyciężenie metafizyki przez logiczną analizę języka, w: B. Stanosz (red.), Empiryzm współczesny, Wyd. UW, Warszawa 1991.
R. Carnap, Logika nauki jako składnia, w: idem, Logiczna składnia języka, przeł. B. Stanosz, PWN, Warszawa 1995.
K. Popper, Logika odkrycia naukowego, przeł. U. Niklas, PWN, Warszawa 2002 (fragmenty).
K. Popper, Wiedza obiektywna: ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. A. Chmielewski, PWN 2012 (fragmenty).
Z. Kuderowicz, Dilthey, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987 (fragmenty).
W. Dilthey, Rozumienie i życie, w: Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowiński, PAT, Kraków 1993.
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2003 (fragmenty).
H. Rickert, Obiektywność historii kultury w: Neokantyzm, przeł. B. Borowicz-Sierocka i C. Karkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1984.
P. Dybel, Oblicza hermeneutyki, Universitas, Kraków 2012 (fragmenty).
G. Vattimo, Społeczeństwo przejrzyste, przeł. M. Kamińska, DSWE TWP, Wrocław 2006, (fragmenty).
M. Markowski, Humanistyka po dekonstrukcji, w: French theory w Polsce, E. Domańska, M. Loba (red.).
B. Latour, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, przeł. M. Gdula, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011 (fragmenty).
B. Latour, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. A. Derra, K. Arbiszewski, Universitas, Kraków 2010 (fragmenty).
G. Harman, Książę sieci. Baruno Latour i metafizyka, przeł. G. Czemiel, M. Rychter, Biblioteka Kronos, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa 2016 (fragmenty).
B. Latour, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. A. Czarnecka, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2009 (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: