Audiowizualne praktyki artystyczne 08-KUDU-APA
Pierwsza awangarda filmowa: film absolutny (Hans Richter, Viking Eggeling, Walter Ruttmann).
Pierwsza awangarda: surrealizm (J. Cocteau, G. Dulac, René Clair).
Pierwsza awangarda: dadaizm i eksperymenty z filmem i fotografią (Man Ray).
Dadaizm między sztuką a antysztuką: Cravan i Duchamp.
Film jako rytuał: Maya Deren.
Film jako dokument: Jonas Mekas.
Amerykański film undergroundowy: Jack Smith, Andy Warhol.
Intermedialność w praktykach artystycznych: audiowizualność w środowisku Fluxusu.
Film strukturalny, inspiracje post-Cage’owskie i post-minimalizm.
Sztuka video – nowa audiowizualność.
Video-performance: somaestetyka.
Sztuka nowych mediów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna historię pierwszej awangardy filmowej, rozróżnia i wskazuje gatunki, rodzaje i przykłady filmu awangardowego.
Student zna historię powojennej amerykańskiej awangardy filmowej: rozumie pojęcia: film eksperymentalny, film undergroundowy, film eksperymentalny, film amatorski, film strukturalny.
Student potrafi rekonstruować historię intermedialnych praktyk artystycznych od pierwszych eksperymentów z dźwiękiem Johna Cage;a, poprzez działania grupy Fluxus, po film strukturalny i początki sztuki video.
Student zna historię i potrafi wskazać przykłady współczesnej sztuki nowych mediów.
Kryteria oceniania
5.0 Obecność na zajęciach, aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znakomite teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Znakomita umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.
4.5 Obecność na zajęciach, aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, więcej niż dobre teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Więcej niż dobra umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.
4.0 Obecność na zajęciach, aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, dobre teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Dobra umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.
3.5 Obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, więcej niż dostateczne teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Więcej niż dostateczna umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.
3.0 Obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, dostateczne teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Dostateczna umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.
2.0 Nieobecność na zajęciach, nieprzygotowanie do zajęć, niedostateczne teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Niedostateczna umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego. Nie przygotowanie pracy końcowej. Zasadnicze braki w wiedzy teoretycznej, uniemożliwiające rozmowę o treściach modułu.
Literatura
Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1992.
H. Richter, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983.
J. Clifford, "Surrealizm etnograficzny", w: J. Clifford, Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
J. Dąbkowska-Zydroń, Surrealizm po surrealizmie, Instytut Kultury, Warszawa 1994.
R. W. Kluszczyński, Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002.
M. Kosińska, Ciało filmu. Medium obecnego w amerykańskiej powojennej awangardzie filmowej, Wydawnictwo Galerii Miejskiej „Arsenał”, Poznań 2012.
P. Tyler, Underground film. A Critical History, De Capo Press, 1995.
Film Culture Reader, red. P. A. Sitney, Cooper Square Press, 2000.
Maya Deren and the American Avant-Garde, red. B. Nichols, University of California Press, Los Angeles 2001.
Ch. Meigh-Andrews, A history of video art, Berg 2006.
E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.
P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce – wybiórczo i subiektywnie, Obserwator 1991.
P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Rebis 2011.
A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.
Ł. Ronduda, Sztuka Polska lat 70. Awangarda, Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009.
Polska Sztuka Video, IF Museum Inner Spaces, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki 2006.
Nam June Paik. Driving Media, Widok. WRO Media Art Reader, Wro Art Centrer, Wrocław.
M. Jankowska, Wideo, Wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973-1994. Historia, Artyści, Dzieła, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.
Od Monumentu do Marketu. Sztuka video i przestrzeń publiczna, red. P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska, Wrocenter, Wrocław 2005.
Józef Robakowski. Obrazy energetyczne. Zapisy bio-mechaniczne 1970-2005, WROCENTER, Wrocław 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: