Wiedza o literaturze 08-KUDL-WOL
- refleksja na temat podstawowych zagadnień z teorii literatury;
- spojrzenie na teorię literatury XX wieku jako na zbiór rozmaitych teorii, czasem podobnych, czasem istniejących w konflikcie;
- zdobycie wiedzy o podstawowych sposobach analizy i interpretacji tekstu literackiego - teoretycznie oraz za pośrednictwem konkretnych przykładów-interpretacji;
- istotna część zajęć poświęcona jest praktycznym zagadnieniom kreatywnego pisania i interpretacji;
- poszczególne treści:
1. Esej - teoria i sztuka pisania.
2. Czym jest literatura? Wyznaczniki literackości.
3. Arcydzieło - kicz.
4. Fikcja literacka i teoria fikcji.
5. Poezja - proza.
6. Intertekstualność.
7. Dialog - monolog - strumień świadomości.
8. Od narracji literackiej do narracji jako struktury rozumienia.
9. Teorie literatury XX wieku - próba systematyzacji.
10. Paradygmat strukturalistyczny: formalizm - strukturalizm - semiotyka.
11. Literatura a filozofia: od fenomenologii do hermeneutyki.
12. Psychologiczne orientacje w badaniach literackich.
13. Postmodernizm - poststrukturalizm - dekonstrukcja.
14. Interpretacja - teoria i praktyka. Granice interpretacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posługiwać się podstawową wiedzą na temat literaturoznawstwa jako dziedziny badań, jego działów oraz poszczególnych celów i metod badawczych;
- przywoływać najważniejsze pojęcia z zakresu literaturoznawstwa (głównie teorii i metodologii);
- objaśniać specyfikę wiedzy o literaturze jako jednej z dyscyplin humanistycznych, zintegrowanej z innymi w ramach interdyscyplinarnie rozumianego kulturoznawstwa;
- wyznaczyć cel pytania o to, co jest (może być) literaturą, jaka jest jej rola w kulturze i jakie są metody jej badania;
- czytać teksty z zakresu szczegółowej dyscypliny humanistycznej;
- stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych tekstów literackich;
- wskazać różnicę między profesjonalną a amatorską lekturą, między arcydziełem a kiczem literackim, między interpretacją a subiektywnym sądem;
- formułować wypowiedzi zarówno ustne (dyskusja, praca w grupach), jak i pisemne (krótkie formy krytycznoliterackie, sprawdzian zaliczeniowy) – ze szczególnym uwzględnieniem zasad poprawności językowej, estetyki i pragmatyki
Kryteria oceniania
sprawdzian zaliczeniowy z treści lektur oraz zagadnień omówionych podczas zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001,
- Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 2005,
- A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie badań literackich. Podręcznik, Kraków 2006,
- Teorie badań literackich. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006,
- Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000
- J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998;
Słownik literatury polskiej XX wieku, red. zbiorowa, Wrocław 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: