Wiedza o moralności 08-KUDL-WMO
1. Zajęcia wstępne - w oparciu o film Krzysztofa Kieślowskiego
Dekalog VIII "Można nie wątpić nie używając słów" (plus lektura scenariusza)
2. Przegląd dyscyplin badających moralność
Pojęcia: etyka, moralność, obyczaj
3. Etyka – moralność – metaetyka; neutralne i wartościujące znaczenie terminu „moralność”
4. Specyfika dyskursu moralnego. Pojęcie norm i ocen moralnych
5. Fakt / wartościowanie w badaniach nad moralnością
6 Podmiotowość moralna – historia i współczesność, ponowoczesność
7. Tożsamość, autentyczność Krzysztof Kieślowski, "Przypadek" lub inny film z cyklu "Dekalog"
8. Relatywizm (y)
9. Istota współczesnych sporów moralnych
Przygotowanie debaty: Wg zasady world schools debating - na wybrany przez grupę temat - styczeń 2018..
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny
Student potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości
Student zna prawidłowej identyfikacji i oceny zjawisk społeczno-kulturowych, w których uczestniczy, poprzez uświadomienie sobie specyfiki i wagi kulturowych regulacji różnych sfer życia codziennego i form obyczajowości
Student potrafi rozpoznać podstawowe wartości moralne obecne w społeczeństwie i odnieść się do nich także w debacie publicznej.
Kryteria oceniania
Ocena prac pisemnych (sprawdziany - 2 w semestrze)
przygotowanie i przeprowadzenie debaty zaliczeniowej
*warunki ustalone na pierwszych zajęciach w semestrze
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
• Filek J, Filozofia jako etyka, Kraków 2002.
• Kieślowski, K, Piesiewicz , Dekalog. Scenariusze, Warszawa 1996
• Makowski, J, Dziesięć ważnych słów. Rozmowy o dekalogu, Warszawa 2002.
• MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX w. Warszawa: PWN, 1999
• Ossowska M, Podstawy nauki o moralności, Cz. 1., Warszawa 2004
• Ossowska M. Normy moralne. Próba systematyzacji
• Walzer M., O tolerancji. Warszawa: PIW, 1999.
• Winich P., Etyka a działanie. Warszawa, PIW, 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: