Wstęp do kulturoznawstwa 08-KUDL-WDK
1. Nauki o kulturze a nauki przyrodnicze
Redukcjnistyczny projekt socjobiologii E. Wilsona
Typologia potrzeb w ujęciu J. Kmity
2. Wynalezienie kultury; historia pojęcia 'kultura'
Słowo i pojęcie 'kultura'
Historia odkrywania kultury na przykładzie europejskim
3. Praktyczne problemy nauk o kulturze
Badacz kultury jako uczestnik kultury – perspektywy i ograniczenia. Przypadek B. Malinowskiego oraz M. Mead
4. Filozofia i krytyka kultury
Pojęcie natury i kultury u J. J. Rousseu i I. Kanta
Krytyki nowoczesności – T.W. Adorno z M. Hotkheimerem, Z. Baumann
5. Reprodukcja kultury; kultura i osobowość
Znaki jako komunikaty kulturowe
System edukacyjny w ujęciu P. Bourdieu i J.-C. Passerona
Kody kulturowe w procesie odtwarzania kultury – ujęcie B. Bernsteina
6. Kultura i historia
Historia długiego trwania F. Braudela
Historia kulturowa
7. Kultura i język
Język jako działanie – perspektywa J. L. Austina
Gry językowe w ujęciu L. Wittgensteina
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student:
Przywołuje podstawowe problemy badań nad kulturą oraz potrafi w stopniu podstawowym wskazać sposoby kulturoznawczego ujmowania zjawisk
Posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Dostrzega i wskazuje różnicę pomiędzy uczestnictwem w kulturze, a jej badaniem
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze kulturoznawstwa
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne. Standardowa skala ocen
Kryteria oceny:
5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
Mauss M. Sposoby posługiwania się ciałem, w: Tegoż Socjologia i antropologia, Warszawa 1977, str. 533-566
Rösel J. Porządek potraw i rytuały związane z jedzeniem w bramińskich Indiach, w: Jedzenie. Rytuały i magia, F.-T. Gottwald, L. Kolmer (oprac.), Warszawa 2009, str. 165-186
Wagner R. Wynalezienie kultury, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, E. Nowicka, M. Kempny (red.), Warszawa 2003, str. 59-72
Kołakowski L. Szukanie barbarzyńcy. Złudzenia uniwersalizmu kulturowego, w: Tegoż Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1990, str. 7-36
Barthes R. Tour de France jako epopeja, w: Tegoż Mitologie, Warszawa 2000, str. 145-156
Hochschild A. R. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa 2009, rozdz. 3, s. 39-60
Braudel F. Historia i nauki społeczne: długie trwanie, w: Tegoż Historia i trwanie, Warszawa 1999, str. 46-89
Darnton R. Chłopi opowiadają bajki: wymowa bajek Babci Gąski, w: Tegoż Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej, Warszawa 2012, str. 23-91
Austin J. L. Wypowiedzi performatywne, w: Tegoż Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993, str. 311-334
Sapir E. Język, w: Tegoż Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978, str. 33-68
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: